Orsaken var att ett 600 meter långt godståg fått stopp i maskineriet cirka 3 kilometer söder om Klevshult.
Under tiden ersattes persontrafiken på den aktuella sträckan med buss.
Värnamo.nu träffade lokföraren Johan Thörn från Tranås som körde det stora godståget.
Han berättade att han fått sitta och vänta ett par timmar på att ett reparationståg skulle komma och hjälpa honom.
– Orsaken till att tåget fick stopp är att det är problem med bränsletillförseln, berättar han. Loket i fråga är en bastant bit, byggt på 60-tgalet.
– Jag pratade nyss med tågklareraren, hjälpen borde snart vara här, berättar Johan Thörn när klockan just passerat 11.00. Länstrafiken hade under tiden gått ut och uppskattat att avbrottet i personaltrafiken skulle vara avhjälpt klockan 12.00 .
Gammalt Lok!
DSB MX 1024
Bygget til DSB´s sidebaner med et akseltryk på 16 tons. GM dieselmotor type 567D med 12-cyl. koblet til en D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer type D47. MX 1001-1021 blev dog leveret med dieselmotor type 567C på 1.425 hk. Hver maskine kostede ca. 1,3 mill. kr.
Vest 1961-76. Designmalet 1976. Vest 1976-85. Kørte 17/8-82 sammen med MX 1001 det først blokkultog fra Esbjerg til Herning for I/S Vestkraft. Øst 1985-93. Hensat efterår 1990 på Gb. I drift oktober 1991. Hensat 1993 på Gb. Udr. 1993. Solgt 1994 for 200.000,- kr. til BSX TMX 1024.
Bygget af: Nohab 1961
Byggenr.: 2.464 Antal: 45 stk.
Effekt: 1.445 hk. Længde: 18,3 m. Akselfølge: A1A-A1A Tjenestevægt: 89 tons Hastighed: 133 km/h