Under morgonen hölls en föreläsning för medlemmarna i Marknadsföreningen i Gnosjöregionens (MIGR). Agneta Boman från Creative Caft pratade om hur man marknadsför sitt företag och bygger ett varumärke.
Medlemmarna i MIGR samlades under morgonen till ett frukostmöte på Hotell Tre Liljor i Värnamo för att lyssna till Agneta Boman från Creative Craft som pratade om hur man skapar sig ett varumärke med själen och gör det personligt.
− Trenden att marknadsföra sig har tidigare liknat ett gerillakrig, man använder termer som att leder tankarna till krig, jag vill i stället värna om personligheten i ett företag och slå ett slag för att ett starkt varumärke byggs genom relationer, sa Agneta Boman bland annat.
I det sammanhanget tog hon också upp ett flertal exempel på hur hon jobbat med både stora och små företag, såsom EAB i Smålandsstenar och Skeppshultscykeln.
Sätt dig ned och gör ingenting
Första rådet hon ger sina kunder som behöver skjuts i processen att bygga ett varumärke kan tyckas något tvetydigt.
− Sätt dig ned och gör ingenting!
Med det menade Agneta Boman att man gav sig tid till att fundera ut vad som var själen i ens varumärke.
Runt ett fyrtiotal av medlemmarna som består av Gnosjöregionens marknadsförare, fotografer och kommunikatörer lyssnade och kom med en hel del frågor efter föreläsningen.
En nystart
MIGR har förövrigt sedan nyår gjort en nystart av föreningen. Tidigare jobbade man under namnet MIF, Markandsföreningen i Finnveden. Efter jul och nyår satsade man på att blåsa nytt liv i föreningen efter att den tidigare ordföranden hade slutat och Ulf Lorentzson på Niwah tog över ordförandeposten. Även flera nya styrelsemedlemmar tillsattes och man bytte föreningens namn till MIGR, Marknadsföreningen i Gnosjöregionen. Ett sjuttiotal medlemmar är anslutna.
− Det gamla namnet Finnveden var det inte så många som kände igen, berättar Ulf Lorentzson men när vi la till Gnosjöregionen blev det genast ett igenkännande från andra utanför regionen.
Utbyter erfarenheter
MIGR har under året runt åtta sammankomster som antingen har karraktären av frukostmöte eller så ses man över en lunch. Varje gång finns liksom denna gång en föreläsare med som kan ge nya infallsvinklar eller kunskaper på marknadsföringsområdet. Man träffas framför allt för att bilda nätverk och lyssna in varandras erfarenheter.
− Ganska ofta är det enmansföretag som är medlemmar men även större organisationer där man kanske jobbar ensam med information, då kan våra träffar ge en hel del nya erfarenheter och ge möjligheter till nätverk, säger Ulf Lorentzson avslutningsvis.