Finnvedsbostäder satsar på att informera nyanlända om hur det går till att hyra och bo hos Finnvedsbostäder.
I Rydaholm har bostadsbolaget under två dagar genomfört något de kalla för Boskola. Ett 30-tal personer har under dessa dagar fått information om vilka rättigheter ock skyldigheter man har som hyresgäst hos Finnvedsbostäder. I dag berättade exempelvis förvaltningschefen Salin Mackic om att byta proppar och rengöra fläktfilter.
– Ofta ringer folk till oss och vill ha hjälp med enkla grejer, exempelvis att byta proppar. Men det ingår i hyresgästens uppgifter att göra det.
– Men om man inte vet hur det går till så är det ju inte så lätt, konstaterar Salin Mackic. Finnvedsbostäder anställde i somras ett antal praktikanter. Dessa specialutbildades för att informera om enklare åtagande som man har som hyresgäst. Tack vare den satsningen kan företaget nu informera på åtta olika språk. Boskolan körs för andra gången i Rydaholm.
– På sikt hoppas vi att kunna köra detta i hela vårt bestånd av lägenheter, exempelvis i Forsheda och Bredaryd, säger Caroline Fagerström som ansvarar för uthyrningen. Under dagen blev det också information om källsortering och om hur tvättstugorna fungerar.
Av: Peter Magnusson
-
-
Caroline Fagerström fanns med och instruerade på Boskolan
-
-
Salin Mackic demonstrerade hur ett vattenlås rengörs
-
-
Ett 30-tal personer har deltagit i Boskolan
-
-
Folk från många olika nationaliteter fanns med på Boskolan.
-
-
Återvinningsstationen på Hovslagaregatan i Rydaholm
-
-
Hyresgäster bland annat från Hovslagaregatan fanns med på Boskolan
-
-
Boskolan kommer förmodligen att genomföras även i andra delar av kommunen