Värnamo kommun och ytterligare tre kommuner ska satsa mer på turism i Bolmen.
Kommunerna slår sig samman för att identifiera Bolmenregionens målgrupper och för att öka kunskapen om deras livsstil och vanor.
– Vi vill också fördjupa kunskapen om platsens identitet och ta fram dess unika och äkta värden och ur detta utveckla en idé om varumärket Bolmenregionen. Vi vill också fastställa de upplevelser och attraktioner som bör förknippas med varumärket, säger Eva Simonsson, turismchef och projektledare för varumärket
Med den mångfald som finns i regionen med allt från skidåkning, glasbruk, välkända museer, natur- och friluftsaktiviteter, shopping och boendealternativ satsar man på att öka besöksantalet genom att marknadsföra sig som en plats. Då ska man ha ett gemensamt marknadsföringsmaterial, en gemensam marknadskommunikation och ett gemensamt ”namn”.
Under hösten 2010 pågår ett stort arbete för att klargöra Bolmenregionen som besöksmål för utländska och svenska turister. Arbetet ska ge svar på frågan om hur Bolmenregionen ska profileras, vilka målgrupper som är prioriterade och vad som måste förbättras för att besökarna ska få en bra och utifrån marknadsföringen riktig bild och upplevelse av regionen.
Med Bolmenregionen avses samtliga besöksmål inom ”bo, äta och göra ” som ingår i kommunerna Ljungby, Hylte, Gislaved och Värnamo kommuner.
En del i detta arbete är en framtagen enkät som finns tillgänglig på de fyra kommunernas hemsidor, där ansvariga hoppas få synpunkter på hur Bolmenregionen kan utvecklas som besöksdestination.
Arkivbild
Inte en dag för tidigt. Härligt!!!
Glöm inte bort att HELA REGIONEN SKA LEVA INTE BARA BOLMEN
Det finns så många fina pärlor i det övriga området och mycket kan även göras där för att öka attraktionen
det känns fel att klumpa ihop allt på ett alldeles för litet område
Låt hela regionen få del av denna marknadsföring