I kväll svarar Arnold Carlzon (KD) i fullmäktige på frågor från Socialdemokraterna,
Arnolds svar är enligt följande:
Interpellationssvar angående ”Kvalité i vård och omsorg”
Först vill passa på och tacka för att frågan ställs, så jag får möjlighet att berätta lite om vår fina verksamhet inom Omsorgsnämndens område! Jag hoppas jag ges fler tillfällen till detta!
Kent/Ulla har ställt inte bara en utan fem stycken frågor som jag efter bästa förmåga ska försöka svara på. Kan jag inte svara på eventuella följdfrågor, så finns det ju flera stycken i församlingen som har funnits med i Omsorgsnämnden under längre tid än jag själv, och som säkert hjälper till att svara på frågor.
Fråga 1: Finns uppdaterade kompetensplaner inom Omsorgsförvaltningen som visar vilka formella och informella kunskaper personalen har? Om inte, när kommer sådana planer att upprättas?
Svar: Kompetens kan betyda många olika saker, vid olika tillfällen. Inom äldre- och handikappomsorgen har det sedan många år tillbaka varit endast omvårdnadsprogrammet, som ansetts som ”rätt utbildning”. Titeln man har är upp till varje kommun att bestämma. I Värnamo har vi kvar undersköterska som begrepp. Varje år redovisas antalet utbildade undersköterskor i personalbokslutet. För 2010 var antalet 513.
Kompetens är ett stort begrepp och den informella kompetensen som frågas efter är naturligtvis en näst intill omöjlig uppgift att ha full koll på. Detta är något som varje chef har kunskap om, i den omfattning det kan anses rimligt, inom varje område.
För att möta dagens och framtida behov kommer det att ställas andra krav på kompetenser inom äldre och handikappomsorgen, tror jag. Äldrepedagoger är på väg in. Fler arbetsterapeuter i verksamheten är en annan utveckling, särskilt inom psykiatrin. Kompetenser med beteendevetenskaplig utbildning tror jag också kan vara nödvändigt.
Kommunen inför ett datastöd som heter ProCompetence. När detta är infört kommer vi att ha ännu bättre koll på var kompetenserna finns i organisationen.
Fråga 2: Vad är målsättningen för andel undersköterskor av total vårdpersonal för 2011, hur ser prognosen ut för att nå målet?
Svar: För 2011 är målet 85%, och vi har under 2010 nått 84%.
Fråga 3: Vilka aktiviteter görs för att nå målet?
Svar: Den bästa metoden är naturligtvis att man i samband med nyrekryteringar anställer personal med adekvat utbildning. Dessutom finns ett tidigare beslut i Omsorgsnämnden om studiestöd till den som vill utbilda sig.
Fråga 4: Ingår fortbildning inom omsorgsnämndens riktlinjer för Kvalitetsarbete? Hur säkerställs att anställda ges möjligheter att förbättra rutiner, bemötande och arbete utifrån vad man lärt från fortbildningen?
Svar: Enligt socialtjänstlagen som vi arbetar utifrån, ställs krav att kommunen skall tillgodose att personal har tillräcklig kompetens för arbetet. Gäller alla områden enligt socialtjänstlagen. Vi har regelbundet utbildning inom områden som exexmpelvis läkemedel, sårvård, brandskydd, förflyttning med mera.
Områdeschefen har ansvar för att inom sitt område ha medarbetarsamtal där det också diskuteras omkring den anställdes behov av utbildning/fortbildning. Områdeschefen sammanställer detta och ser sedan till hela arbetslagets behov av utveckling. Rörande rutiner, och policys gås dessa igenom på APT. Till exempel om Lex Sarah, Lex Maria, synpunktshantering, etc. Där kan man också diskutera om någon varit på utbildning eller studiebesök etc, för att delge kollegor nya kunskaper. Ibland diskuteras utifrån fallbeskrivningar, vilket gjorts i samband med utbildningen kring social dokumentation.
Fråga 5: Hur kommer Omsorgsnämnden att försäkra sig om att det privata företaget som tar över utförandet av vård och omsorg, har personal med tillräcklig utbildning och kunskap?
Svar: Jag kan inte låta bli att kommentera denna frågas utformning. Frågeställaren skriver ”det privata företaget”. Min och nämndens majoritets förhoppning är att det ska bli en mångfald av företag!
Svaret på frågan är att i det upphandlingsunderlag som nämnden beslutade om igår, beskrivs detta. Kraven på utbildning är desamma som ställs på den kommunala verksamheten. Externa utförare kommer att granskas på samma sätt som den egna verksamheten.