Idag, den 9 juni, öppnar Försäkringskassans, Pensionsmyndighetens och Skatteverkets gemensamma servicekontor. Det gör man i Skatteverkets lokaler i Värnamo.
På ett servicekontor är det meningen att enskilda och företag kan få hjälp och information oavsett vilken av myndigheterna som ärendet rör.
Under en period var det osäkert om Försäkringskassan skulle gå med i servicekontoret i Värnamo men den frågan tydliggjordes i och med ett regeringsuppdrag som kom tidigare i maj.
– Försäkringskassan välkomnar riksdagens och regeringens initiativ och det är mycket bra att vi är med på banan igen här i Värnamo. Att gå ur servicekontoret var ju ingenting vi önskade, men vi hade inget annat val av ekonomiska skäl, säger Ronny Svennerberg, Försäkringskassan i ett pressmeddelande.
Servicekontoren är bemannade av gemensamma tjänstemän som kallas servicehandläggare som ska ha en bred kompetens och kunna ge både allmän- och ärendespecifik information inom socialförsäkringen, pensionsområdet och skatterelaterade ärenden.
– Eftersom några av de frågetecken som har funnits under de senaste månaderna kring Försäkringskassans medverkan har rätats ut kan vi fortsätta enligt tidigare plan. Samarbetet mellan myndigheterna innebär att vi gemensamt kan erbjuda en mer samlad service till privatpersoner och företagare, i förhållande till om myndigheterna agerar var för sig, säger Bengt Svanberg, Skatteverket i samma pressmeddelande.