Kampanjen ”JVM till Småland” www.jvmtillsmaland.nu är nominerad till Svenska Webbpriset.
Det är Smålands ansökan om att få arrangera Junior-VM i hockey 2013/14 som nu uppmärksammas nationellt. Mattias Tedenby, hockeyproffs från Värnamo är en av de medverkande i en av filmerna på webbplatsen.
Under våren 2011 ansökte Småland om att få arrangera Junior-VM i hockey. I hård konkurrens med regioner runt om i landet tog sig Småland till final i Stockholm där man fick presentera upplägget för Svenska Ishockeyförbundet. Tyvärr föll man på mållinjen och Malmö blev de som får arrangera JVM. Nu uppmärksammas dock ansökan i ett nationellt webbpris för sitt nytänkande sätt att jobba med marknadskommunikation.
Småland valde att redan i ansökanskedet engagera smålänningarna. På Facebook kunde man ställa sig bakom ansökan genom att gilla ”Vi vill ha Junior-VM i hockey till Småland”. På www.jvmtillsmaland.nu kunde vem som helst ta del av ansökan som beskriver hur Småland skulle rigga för JVM. Där visas även videohälsningar från hockeystjärnor som exempelvis Mattias Tedenby som säger att han vill ha JVM till Småland.
När väl ansökan skulle lämnas in åkte en representant från ansökande aktörer till Stockholm och räckte personligen över ansökan i en iPad.
Svenska webbpriset delas ut av Populär kommunikation som sedan 1990 delat ut det åtråvärda Svenska Publishingpriset. Webbpriset är nytt och ”JVM till Småland” är nominerad i öppen kategori tillsammans med Handelsanställdas förbund, HFAB år 2010 och Svensk Egenvård.
Vinnaren utses av en jury i kombination med en publik omröstning som påbörjas 17 augusti och avslutas 26 augusti. Kriterierna för juryn har varit tillgänglighet, form, verbalt innehåll och visuellt innehåll. Se samtliga nominerade här.
Aktörerna bakom ”JVM till Småland”
Bakom ”JVM till Småland” står Destination Jönköping, HV71, Smålands Ishockeyförbund, Växjö Lakers och Växjö & Co. Kampanjen är skapad i samarbete med Jönköpingsbyrån Kompago.