De traditionella julkorten håller sin ställning i kommunikationssamhället som detta från Värnamo. Posten uppskattar att svenskarna skickat drygt 30 miljoner julkort med posten i år. Trots modern teknik och en mängd nya digitala kanaler skickar sju av tio svenska hushåll julkort med posten.
Postens första prognos över antalet skickade julkort i år visar att svenskarna har skickat drygt 30 miljoner julkort med posten i år, vilket är i nivå med förra året. Trots att det idag finns många olika sätt att skicka julhälsningar på skickas det lika många julkort som på 50-, 60 och 70-talet då svenskarna skickade drygt 30 miljoner julkort per år. Däremot är det klart lägre än exempelvis på 1990-talet.
– Det är glädjande att traditionen att skicka julkort är så djup rotad. Med drygt 30 miljoner julkort i Sverige har vi ännu en gång fått ett kvitto på att den handskrivna hälsningen är mycket mer personlig än ett SMS eller uppdatering på Facebook. Vid jul och andra högtider föredrar vi det personliga och det som kommer direkt hem i brevlådan, säger Andreas Falkenmark, chef Posten Meddelande Sverige.
En undersökning från Posten visar att traditionella fysiska julkort är betydligt mer populära att få och skicka än elektroniska julhälsningar. Åtta av tio (79 %) privatpersoner i Sverige föredrar att få sina julkort med posten, medan drygt 16 procent helst vill få en digital hälsning.
Julkortsfakta:
79 procent vill helst få sina julhälsningar som ett julkort eller brev med Posten
Vanligast är att få mellan 10–19 julkort (31 procent)
4 procent av dem som skickar julkort gör det till sin chef
Bland egenföretagare som skickar julkort gör 26 procent det till sina kunder/affärskontakter
4 procent låter sina barn göra julkorten som man skickar
21 procent av dem mellan 30–49 år gör sina egna julkort
2 procent av dem som skickar julkort gör det till sin ex-partner
46 procent tycker det är absolut viktigast att skicka julkort till nära vänner
56 procent skickar julkort av tradition, 39 procent för att visa omtanke och 38 procent för att göra någon glad
* Resultaten bygger på en undersökning TNS SIFO gjort på uppdrag av Posten. Undersökningen genomfördes under perioden 31 oktober-10 november 2011 och omfattade 2000 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen över 15 år.
Ett vykort från Värnamo år 1900 i nytryck 1997