Jan Wahlin (FP) från Hånger är starkt kritisk till det nya förslaget till från MSN – miljö- och stadsbyggnadsnämnden – om alkoholtaxor. Jan har därför skrivit till ledamöter och ersättare i kommunstyrelsen.
– Under 35 år har jag på olika sätt försökt verka för att minska alkoholens skadeverkningar. Kommunens taxeregler för ansöknings- och tillsynsavgifter enligt alkohollagen är ett av redskapen för detta. Enligt min mening behöver det göras en del förändringar i förslaget till taxor, noterar Jan.
Han säger att det i pressen varit braskande rubriker om att Värnamo kommun har landets högsta avgifter för nya ansökningsavgifter för alkoholtillstånd. Detta har föranlett att företrädare för M och SD krävt att avgifterna ska sänkas.
– Värnamo har medvetet valt att ha höga avgifter för att ansöka om tillstånd att servera starköl, vin och sprit (16.800 kronor). Däremot kostar det bara 5.600 kronor om man enbart ansöker om tillstånd att servera antingen starköl, vin, spritdrycker eller vid uteservering.
– Orsaken till de olika avgifterna i Värnamo kommun är att man till skillnad från de flesta andra kommuner inte tillämpar enhetstaxa. Anledningen till detta är ambitionen att hålla nere antalet kategorier på respektive serveringsställe. Ifall det är samma avgift oavsett antalet kategorier är risken stor att många väljer att ansöka om fler kategorier än man tänkt från början. Det skulle säkert innebära att det blir fler ställen som serverar både starköl, vin och sprit om det vore samma kostnad att ansöka om alla sorter, än enbart för en kategori. Därmed skulle med all säkerhet den totala alkoholkonsumtionen öka, påpekar Jan Wahlin.
Han pekar på följande konsekvenser med det nya förslaget:
• Minst sexdubblade tillsynsavgifter för skötsamma krögare med låg årsomsättning (minst 7.000 kronor/år jämfört med nuvarande avgift 1.100 kronor).
• Nästan fördubblade ansökningsavgifter för den som enbart ansöker om tillstånd att servera starköl eller vin eller spritdrycker (10.000 kronor jämfört med nuvarande avgift 5 600 kronor + 600 kronor avseende förhandsgranskning av ansökningshandlingar). Däremot blir det 7.400 kronor billigare jämfört med nuvarande avgift, om man ansöker om tillstånd för alla tre kategorierna.
• Fler restauranger och pizzerior kommer ansöka om att få servera sprit – det blir effekten av att införa enhetstaxa på 10.000 kronor samtidigt som MSN föreslår en avgift på 5.500 kronor ifall man utökar en kategori från en alkoholgrupp till flera alkoholgrupper (till exempel ifall man har tillstånd att servera starköl och även ansöker att få servera vin). Därför kommer sannolikt alla som ansöker om serveringstillstånd ansöka om att få servera alla kategorierna starköl, vin och sprit. Då undviker man ju att få betala minst ytterligare 5.500 kronor om man från början ansöker om tillstånd för alla kategorierna, i stället för att nöja sig med en eller två kategorier vid första ansökan.
• Tillsynsavgiften ska vara förutsägbar, publicerad och i förväg känd. I MSN:s förslag till rörlig tillsynsavgift uppfylls inte dessa kriterier. Tre olika avgiftsklasser föreslås inrättas utifrån fem olika variabler som alkoholhandläggaren subjektivt bedömer. Det innebär att det inte på förhand går att veta i vilken avgiftsklass krögaren hamnar i och hur hög avgiften blir (enligt förslaget minst 1.000 kronor och maximalt 16.000 kronor).
• MSN föreslår att under två år vid nyetablering ska dessa indelas i tre olika klasser, där tillsynsavgifterna per år uppgår till 6.000–10.000 kronor. Högst avgift föreslås för serveringstillstånd med stor omsättning och som vänder sig till en ungdomlig publik. Lägst avgifter föreslås till renodlade restauranger eller pizzerior. Dessa kriterier verkar uppfylla kriterierna att vara förutsägbara, publicerade och i förväg kända. Därför föreslår jag att dessa tre klasser införs som tillsynsavgifter och därmed ersätta de rörliga tillsynsavgifterna och de regler för nyetablerad verksamhet, som föreslås.
• MSN föreslår att de som har serveringstillstånd ska få betala en årlig tillsynsavgift placerade i olika avgiftsklasser beroende på vilken årsomsättning som finns av alkoholdrycksförsäljningen. I förslaget hittar jag inte dessa olika avgiftsklasser beskrivna. Jag föreslår därför att storleken på tillsynsavgiften baseras på årsomsättningen av alkoholförsäljningen enligt nuvarande regler. Undantaget borde vara att det inte sätts något tak för den högsta avgiftsklassen. I stället är mitt förslag att varje miljon i årsomsättning beräknas som underlag för avgift. Det skulle till exempel innebära att Harrys med en årsomsättning på kanske 18–20 miljoner skulle betala uppåt 50.000–60.000 kronor i tillsynsavgift årligen, i stället för MSNs förslag på 16.000 kronor.
• MSB kalkylerar i sitt taxeförslag att det blir en 80-procentig kostnadstäckning för handläggningen av avgifter och tillsyn enligt alkohollagen. På tio år blir det en kommunal kostnad på ungefär en miljon. Är det rimligt att låta kommunens skattebetalare i sådan omfattning subventionera krögarnas alkoholförsäljning?
Jan Wahlin har reagerat mot det nya förslaget kring alkoholtillstånd. Privatbild.
ja den siste idioten är ju inte född ännu.
jaduu man undrar ju ibland