Systembolagets försäljning under 2011 ökade med 0,3 procent, mätt i ren alkohol, jämfört med 2010.
Försäljningen av alkoholfritt ökade med 26 procent, medan försäljningen av vin och öl ökade svagt med 1,7 procent respektive 0,6 procent. Försäljningen av sprit och cider/blanddrycker minskade.
Antalet kundbesök ökade under 2011 med 1,4 procent till drygt 117 miljoner kundbesök. Under 2011 fortsatte stödet för Systembolagets ensamrätt att öka och har aldrig varit så starkt som nu, enligt TNS Sifo:s mätningar.
För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i liter) enligt följande:
Klicka för en större bild
– Försäljningen i kronor har ökat mer än försäljningen i liter, det kan tyda på att våra kunder allt mer intresserar sig för att drycken ska passa maten och tillfället, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.
Försäljningen av alkoholfritt fortsätter att öka och var under 2011 knappt 26 procent. Alkoholfritt är därmed den varugrupp som ökade mest under 2011. Under kvartal fyra ökade försäljningen med 39 procent.
– Det är glädjande att våra kunder har ett stort intresse för det alkoholfria sortimentet. Vi kommer fortsätta utveckla det även under 2012 för att kunna erbjuda ett generöst och högkvalitativt utbud av alkoholfria drycker, säger Magdalena Gerger.
Miljömedvetna kunder ökar försäljningen av ekologiskt
även efterfrågan på ekologiska drycker fortsätter öka. Försäljningen steg med 23 procent under 2011. Under året som gick utökades sortimentet med 26 artiklar. Idag finns närmare 150 ekologiska artiklar i Systembolagets sortiment. Försäljningen av produkter med etisk certifiering, som FairTrade och Rättvisemärkt, ökade med knappt 10 procent.
Gränshandeln
Gränshandeln har under 2011 ökat mot Norge, men minskat mot Danmark och Finland. Butiker som gränsar mot Norge ökade sin försäljning med 0,6 procent jämfört med 2010. Butiker nära Danmark minskade med 1,1 procent och gränshandeln mot Finland minskade med 4 procent.
Högsta stödet för Systembolaget någonsin bland svenskarna
Stödet för Systembolaget är det högsta sedan det började mätas 2001. Under 2011 svarade 68 procent ja på TNS Sifo:s fråga om man vill behålla Systembolagets ensamrätt på försäljning av starköl, vin och sprit i stället för att tillåta försäljning i andra butiker. För sista kvartalet 2011 svarade 70 procent ja på frågan.
– Det är uppmuntrande att svenska folket uppskattar Systembolaget, säger Magdalena Gerger. Det visar att Systembolagets uppdrag att sälja alkohol under ansvarsfulla former är viktigt, samtidigt som vår service och vårt sortiment uppskattas.
Nöjdheten bland kunderna (nöjd-kund-index) får också den högsta siffran någonsin, 79 av 100. För kvartal 4 låg den på 80. Resultatet av ålderskontrollen ligger även den kvar på samma höga nivå som 2010. Under året efterfrågades legitimation vid 94 procent av de cirka 5.600 testköp som genomfördes av kunder mellan 20–24 år. För kvartal 4 var siffran 95 procent.
2011 i siffror
Antal kundbesök: 117 miljoner
Ökning av alkoholfritt: 26 procent
Antal liter som såldes: 458.270.000
Antal liter öl som såldes: 227.092.000
Antal liter ren alkohol som såldes: 45.641.000
Procent som vill behålla Systembolagets ensamrätt: 68