Kunskapsresultaten måste förbättras på flera John Bauergymnasier och Värnamo är en av dem. Det konstaterar Skolinspektionen i en omfattande rapport.
Många elever går ut Drivkraft Värend AB:s gymnasieskolor utan godkända betyg i alla ämnen. En del når inte ens grundläggande behörighet till universitets- och högskolestudier. En betydande andel slutför inte sina studier inom fyra år. Det är dessutom stora skillnader i kunskapsresultat mellan och inom skolorna.
John Bauergymnasiets genomsnittliga betygspoäng i Värnamo har sjunkit de senaste tre
åren och är vårterminen 2011 11,4. Betygspoängen varierar kraftigt mellan olika
program, mellan 9,4–13,4. Fyra av fem elever får slutbetyg inom fyra år, och
bara två tredjedelar av eleverna med slutbetyg blir behöriga till högre studier.
Skolan är i stort behov av att utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete och därigenom
hitta strategier för att eleverna ska klara utbildningen. Resultaten måste
analyseras så att förbättringsbehov kan identifieras och leda till en gemensam
utveckling av arbetet med undervisning och lärande och förbättring av betygsresultaten.
Skolinspektionen har även påtalat dessa behov i en kvalitetsgranskning
av John Bauergymnasiet våren 2010.
Tillsynen visar att flera skolor inom Drivkraft Värend AB inte stimulerar eleverna att nå längre än betyget Godkänt och det förekommer att elever blir ”befriade” från hela eller delar av lektionen istället för att uppmuntras att lära sig mer. Dessutom brister skolornas arbete med särskilt stöd och åtgärdsprogram. Några skolor erbjuder inte studiehandledning till elever med annat modersmål, trots att rektor och lärare känner till elever som sannolikt skulle behöva sådant stöd. Det finns också brister i både företagets och skolornas arbete med att följa upp, analysera och utveckla utbildningen. Arbetet utgår ofta från företagets eget koncept istället för de nationella målen.
– Drivkraft Värend AB måste nu vidta kraftfulla åtgärder för att höja kunskapsresultaten och ge alla elever möjlighet att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Det handlar om att säkra att elever som har svårt att nå målen får det särskilda stöd som de har rätt till och att elever som har lätt att nå målen får fortsatt utmaning att komma ännu längre, säger Anette Nybom, Skolinspektionen, som ansvarat för tillsynen.
Ytterligare kritikområden
Utbildningens mål är inte tillräckligt tydliga för eleverna. Det är särskilt påtagligt när det gäller det arbetsplatsförlagda lärandet där det ofta är oklart vilka kurser och moment som eleven ska lära sig på arbetsplatsen.
Sex av skolorna ger inte eleverna tillgång till skolbibliotek i enlighet med skollagen.
Redovisning senast 11 oktober
Senast den 11 oktober 2012 ska Drivkraft Värend AB redovisa vad man gjort för att rätta till de brister som Skolinspektionen pekat på.
Har tagit mig tid och läst igenom hela rapporten. Allt kan sammanfattas i ett ord: SKANDAL.
Hur kan skattepengar i flera år gått till denna så kallade skola. Och detta utan att Värnamos politiker gjort något fastän de borde uppfattat signaler att skolan inte ger ger eleverna den utbildning som de har rätt till.
Avslutningen i rapporten där inspektionen påpekar att Värnamo kommun (skolpolitikerna) inte utnyttjat sin rätt till insyn i friskolan John Bauer är inte enligt mig förvånande. De har de senaste åren sjungit friskolornas lovsång även om den tystnade något när Prolympia tvingades lägga ner när eleverna inte ville gå där.
JB kommer att gå samma väg som Prolympia. Jag tror inte ens att de startar upp efter sommaren!
Tycker att du skall besöka skolan för att skapa en egen bild av vad som stämmer och inte. Jag har barn som gått på både Prolympia och John Bauergymnasiet och båda har varit mycket nöjda vid examen. Min ena son Linus har arbete inom hantverksområdet ochmin andra son Ludvig har anställning som redovisningskonsult.
Som förälder tycker jag att båda mina söner fått en utbildning som varit bra och stärkt deras personligheter och kunskaper fär att komma in på arbetsmarknaden.
Närvi ser och tittar pånuvarnade ungdomsarbetslöshet kan man ställa sig frågan vilka ungdomar detta ä,r och vilka program, eller skolor de genomfört sin utbildning på, kommunal eller friskola?
Jag går på skolan just nu, Och jag kan säga att jag hade kunnat få en mycket bättre utbildning på vilken annan skola som helst. (*Peter Hagstrom : Skolan var säkert bra förut, men nu så tänker de enbart på pengar, de anställer lärare i ett halv år och sedan låter dom gå, så det blir aldrig den där kopplingen mellan elever och lärare som det ska vara på en skola.
Känner mig lurad.