I Anderstorp, på anrika Scandinavien Raceway, har det varit full fart under fredagen och lördagen! Inte mindre än fem olika tävlingsklasser har varit i farten.
De olika klasserna har varit 1000cc Cupen, Carrera – GT Cup, Radical, Swedish GT samt TTA.
Mitt intresse denna dag riktar sig mest mot TTA, en tävlingklass som ofta brukar vara mycket spännande, med många positionsväxlingar, vilket det tyvärr inte blev idag, i varje fall inte bland toppositionerna.
Först ut var Carrera – GT Cup, ett antal Porschar, som skulle göra upp om segern. Där var det en norrman, Roar Lindland, som relativt enkelt tog hem segern.
Sedan var det dags för årets femte deltävling med Radical-bilarna. Den dominerades helt av Jesper Westerholm, från start till mål efter att tog sig förbi polesittern redan innan första kurvan.
Swedish GT var nog dagens roligaste tävlingsklass, med en härlig blandning av Ferraribilar, BMW Z4, Audi R8, Saleen S7, Chevron GR8 och Porsche 911. Kanske var det någon ytterligare som jag missat. Hursomhelst så var det fantastiskt härliga bilar, med ett alldeles fantastiskt härligt ljud! Denna tävlingsklass är indelad i flera olika tävlingsklasser, eftersom bilarna är ganska olika, och med olika ”förmågor”. Tillsammans utgör de en mycket underhållande enhet! Som slutvinnare stod paret Fredrik Lestrup och Lars Stugemo i en BMW. Man byter förare efter halva loppet. I GTA-klassen kom Tommy Lindroth, från Hillerstorp tvåa med sin Ferrarri 458, tillsammans med Andrea Piccini.
Nästa på tur var det då äntligen TTA-bilarna, som alla väntade på. Loppet blev tyvärr en ganska avslagen tillställning, där tättrion, Fredrik Larsson, Fredrik Ekholm och Thed Björk, höll sina positioner från start till mål. Längre ner i fältet rörde det på sig lite, men på grund av de låsta positionerna i täten, blev det en ganska trist tillställning. Björk gjorde nog ett försök att ta sig förbi Ekholm under de första varven, men lyckades inte med det, vilket ledde till att även han till slut mest verkade bevaka sin tredjeplats. Fredrik Larsson var helt ohotad, och ökade sin ledning lite grann för varje varv.
Dagens femte klass var 1000cc Cupen, som består av bilar upp till 1965 års modell, och med motor på max 1000cc. Dagens tävling vanns av Tommy Jagerwall i en Morris Cooper S970.
Arnold Carlzon