Åza Rydén slutar sin anställning som vd på Värnamo Näringsliv för att övergå till en tjänst som chef för team regional tillväxt på Region Blekinge.
Styrelseordförande Svante Hultqvist kommer härnäst att träffa övriga styrelsemedlemmar för att tillsammans med dem planera den framtida ledningen av Värnamo Näringsliv och för att påbörja arbetet med att hitta Åza Rydéns efterträdare. I samråd med Åza kommer styrelsen att besluta när hon avslutar sin anställning i bolaget.
– Åza har gjort en alldeles utomordentlig insats som vd i bolaget och Värnamo Näringsliv i stort. Under sin tid hos oss har ett har hon bland annat genomfört ett av de största kompetensutvecklingsprojekten i regionen. Hon har varit drivande i sammanslagningen med Värnamo Turism och dessutom har hon ökat antalet medlemmar i Värnamo Näringsliv med 70 %. Vi i styrelsen har haft ett mycket fint samarbete med Åza under de drygt fem år som hon varit VD i bolaget och accepterar självklart hennes önskan och vilja att gå vidare i sin personliga utveckling och karriär, säger Svante Hultqvist.
– Jag har trivts mycket bra på Värnamo Näringsliv och jag lämnar min tjänst med goda erfarenheter och minnen och ser nu fram emot nya utmaningar, säger Åza Rydén.
Hon gör följande reflektion över åren på Värnamo Näringsliv:
– Under de närmare sex år jag har varit verksam i Värnamo Näringsliv har det naturligtvis hunnit hända en hel del. Värnamo Näringsliv har gått från två till sju medarbetare. Sen årsskiftet finns en helt ny del av verksamheten i form av besöksnäringen.
Kompetensutveckling
– Kompetensfrågan har under min tid på Värnamo Näringsliv varit en viktig fråga. Under åren har Värnamo Näringsliv varit delaktig i utvecklingen av Campus och främst de tekniska utbildningar som finns idag. Vi har även genomfört ett par stora kompetensutvecklingsprojekt direkt riktade till näringslivet. Det ena med 75 företag som tog del av 1.500 utbildningsplatser och det andra för att stärka affärsmannaskapet i besöksnäringen.
Fördubblat antal medlemmar
– Genom utveckling av webb, nyhetsbrev och inte minst Värnamo Näringslivs magasin har vi på olika sätt lyft fram bredden i vårt näringsliv. Antalet medlemmar i Värnamo Näringsliv har nära fördubblats genom åren och antalet aktiva medlemmar syns tydligt på de frukostmöten vi har tillsammans med Värnamo Företagareförening nio gånger om året och som varje gång besöks av mellan 70–100 personer. Genom vårt nätverk In Business för kvinnliga företagare och ledare har vi också kunnat erbjuda denna kreativa målgrupp en unik mötesplats.
Sammanslagning med Värnamo Turism
– 2010 och 2011 var två mycket intensiva år. Värnamo Näringsliv tog initiativet till ett samarbete mellan Värnamo kommun, Värnamo City och Värnamo Turism i syfte att utveckla förutsättningarna för tillväxt i Värnamo. De två konsekvenser som kom ur den processen är dels sammanslagning av Värnamo Näringsliv och Värnamo Turism, som skedde vid årsskiftet, och rekrytering av kommunens tillväxtstrateg Carl Helgesson.
– 2011 genomförde vi även Designers Saturday i samarbete med ett 20-tal företag. Under en lördag i mars hade vi närmare 2.000 besökare. När vi sen kom längre fram på våren genomfördes Värnamo Industriexpo tillsammans med 16 maskinföretag. Expot har etablerat sig nationellt och får mycket uppmärksamhet. Det är en mycket viktig marknadskanal för Värnamos varumärke.
Samarbete inom Gnosjöregionen
Nu under 2012 har vi gjort en förstudie kring möjligheten att utveckla ett koncept för att stödja regionens utveckling av nya produkter och tjänster. Arbetsnamnet är konceptkontor och inom ramen för det har vi genomfört en rad olika workshops.
– Vi har även under 2012, tillsammans med grannkommunerna, genomfört en djupgående dialog och analys av näringslivets behov och utmaningar. Till årsskiftet kommer det presenteras som en strategi- och handlingsplan för utvecklingen av Gnosjöregionens näringsliv framåt. Ett samarbete som näringslivet starkt trycker på som avgörande eftersom varje kommun för sig är för liten för att själv klara de utmaningar vi står inför.
– Mycket av Värnamo Näringslivs arbete är i samverkan med andra lokala- och regionala aktörer och inget av allt detta hade varit möjligt om det inte vore för en fantastisk medarbetarstab, en aktiv styrelse och naturligtvis Värnamo kommun, avslutar Åza.
Åza Rydén slutar snart som vd på Värnamo Näringsliv. Arkivbild