Trafikverket har beslutat att utrusta Värnamo med tågkontrollsystemet ATC. Orsaken är utredningen av ett tillbud i juli 2012 då ett passagerartåg från Forsheda på väg in i Värnamo var sekunder ifrån att kollidera med ett godståg.
Passagerartågets lokförare hade av oklar anledning passerat två stoppsignaler och hamnat på samma spår som godståget var på väg till. Dess lokförare lyckades dock nödbromsa sitt tåg.
Händelsen resulterade i en uppkörd växel samt skador på räls som måste bytas ut.
Händelsen orsakades genom att lokföraren på tåg 8536 missade två stoppsignaler. Varför lokföraren tåg 8536 passerade signalerna i stopp har inte kunnat fastställas, eftersom han inte kunnat förklara detta.
En bakomliggande orsak kan vara att lokföraren blivit distraherad av en ombordpersonal som befann sig i förarhytten i samband med stoppsignalpassagen. De diskuterade spårval och var anslutande tåg fanns i Värnamo. Hon gjorde utrop i högtalarna från förarhytten som lokföraren lyssnade på, och enligt lokföraren lämnade hon hytten innan tåget var framme vid växlarna, men han var osäker på om mellansignalen i det läget hade passerats.
En slutsats Trafikverket drar av det inträffade är att om tåg 5352 varit några sekunder tidigare hade med största sannolikhet en kollision skett. Eller om tåg 8536 varit några sekunder senare. En orsak att Värnamo driftplats är en ATC-ö kan vara att det sedan 1985 har planerats ombyggnation som sedan inte blivit av.
Lokföraren från DSB Småland togs ur säkerhetstjänst och genomgick hälsoundersökning efter händelsen. Han hade ett sommarvikariat. Detta har inte förlängts och han jobbar inte längre för DSB Småland.
Trafikverket har även beslutat att inventera andra platser som saknar ATC.
Vid Värnamo hände ett allvarligt tillbud. Arkivbild