Storpublik tog emot de historiska rallybilarna i Midnattssolsrallyt när de anlände till Fiskartorget utanför Stadshuset i Västerås på lördagseftermiddagen.
Vädret har bjudit både sol och regn under tävlingen och även om regnet hängde i luften vid den avslutande sträckan i Västerås så blev det en succéartad ankomst till målet.
För en del av de tävlande var kanske tävlingen en besvikelse men för andra blev de tre dagarna en riktig framgång.
Kenneth Bäcklund från Vara på västgötaslätten i en Ford Escort RS 1800 tog hem segern i årets tävling efter tre dagar med helt felfri körning. Han hade haft tävlingen i sin hand ända sedan den första sträckan. Mot slutet kunde han helt kontrollerat släppa konkurrenterna närmare utan att riskera segern.
Den första etappen hade han ett värdigt motstånd i WRC-föraren PG Andersson som också åkte en Ford Escort, men vid torsdagens sista sträcka, den klassiska Kabelvägen utanför Trollhättan, försökte PG slå Kenneth Bäcklunds tid. Inte så klokt med tanke på att det är Kennets hemmasträcka. Det gick som det gick. PG rullade och bröt. Bilen var så pass tilltygad att han inte kunde starta om på fredagen.
– Jag talade med PG morgonen efter och han erkände att det nog inte var så smart direkt, skrattade Kenneth Bäcklund.
En Volvo 242 med P-O Davidsson, Kinds MK, bakom ratten var den som bäst matchade Kenneth Bäcklunds tempo och när ekipaget nådde Västerås var avståndet 1 minut och 29 sekunder. Mot slutet av rallyt hade han bästa tid på någon sträcka dessutom.
– Min andraplats är som en seger ska ni veta, berättade han vid målet, och jag är absolut gladare än segraren Kenneth Bäcklund.
Örebroaren Staffan Bergendahl gjorde en stark uppkörning den sista dagen. Trots att han inte mådde bra nådde han en tredjeplats med sin Ford Escort RS 1800, en knapp minut efter Davidsson.
En som också hade bra fart under större delen av tävlingen var tidigare segraren i rallyt, Tony Roten Jansson från Almunge MK, men på en av dagens sista sträckor, SS 17, bar det av i diket och han tappade flera minuter och rasade ur toppen av listan.
– Bilen börjar väl bli lite klen, tycker Tony, men det är ju roligt så länge man är med och bråkar, men visst vill man ha en BDA-motor.
Många försvann men kom tillbaka
Flera av förarna som på förhand var segertippade drabbades under rallyt av olika tekniska problem och många fick bryta. Reglerna ger dock möjlighet att komma tillbaka nästa dag om man kan reparera bilen. Många har tagit den chansen och det gäller sådana kämpar som Stig Blomqvist från Örebro i en inte helt färdigbyggd Audi Quattro. Stig utnyttjade chansen att komma tillbaka en gång men när problemen återkom kastade han in handduken för gott på fredagen.
Publikmagneten Mikael Persbrandt har gjort en stark körning men drabbats av att Porschen som är anmäld av Team Tidö tappade flera växlar under fredagen. Det kostade honom många minuter i tidstillägg, men han stod åter på startlinjen på lördagsmorgonen och kom till Västerås mycket glad.
– Jag är jättenöjd över att få komma till Västerås med en hel bil och ser fram emot nästa år, berättade Persbrandt inför den stora publiken vid målrampen.
Den förste världsmästaren i rally, Björn Waldegård från Rö i Roslagen kom också tillbaka i en mycket potent Ford Escort även den anmäld av Team Tidö. Han visade att han verkligen har farten i blodet, med mycket snabba tider den sista dagen.
– Publiken trivs nog. Det är ju ett fantastiskt rally så här långt. Mina goda vänner från England är helt saliga, berättar Björn.
Regularityklassen populär med sina udda gamlingar
Ledningen i regularityklassen togs ganska snart av det finska ekipaget Penti-Juhani Hintikka/Kari Kuosmanen, i en Volkswagen 1303 S. Det var en ledning som paret behöll ända till Västerås. Väl där hade ledaren 499 prick och det norska ekipaget Åsmund Kleve/Jan Egil Jensen i en Volvo PV 544 hade tagit sig upp till en andraplats med 562 prick. Därmed petade de ner bästa svenska ekipage, Stefan Helin/Hans Sylvan, Tibro MK, Saab 99 EMS till en tredjeplats. För att förklara hur liten tidsskillnad det är ska man veta att tio prick är en sekund.
Preliminär slutställning vid målgången i Västerås den 17 juli:
Historiskt rally: 1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Ford Escort RS 1800, 1.44.22,4 min, 2) P-O Davidsson, Kinds MK, Volvo 242, 1.45.43,9, 3) Staffan Bergdahl, Teknis MC, Ford Escort RS 1800, 1.46.36,9, 4) Joakim Rydholm, Dals MK, VW Golf, 1.47.44,1, 5) Jan Hagberg, Kinds MK, Volvo 242, 1.47.44,1, 6) Geoff Bell, GB, Ford Escort RS 1800, 1.47.48,9, 7) Janne Westlund, MK Kopparberg, Opel Ascona, 1.47.50,2, 8) Anders Olsson, Vaxholms MK, Volvo 142 S, 1.47.55,0, 9) Mats Myrsell, SMK Hedemora, Porsche 911 Carrera RS, 1.47.58,3, 10) Lasse Storm, Stenungsunds MS, Opel Ascona B, 1.47.59,2.
Regularity: 1) Penti-Juhani Hintikka/Kari Kuosmanen, FIN, VW 1303 S, 499 prick 2) Åsmund Kleve/Jan Egil Jensen, Volvo PV 544, 562 p, 3) Stefan Helin/Hans Sylvan, Tibro MK, Saab 99 EMS, 640 p, 4) Bertil Trued/Uno Dahl, SMK Trollhättan, Saab 96, 666 p, 5) Terje Nilssen/Tore Fredrikssen, N, Volvo 122, 717 p.
.
Kenneth Bäcklunds effektiva framfart dag två av Midnattssolsrallyt 2010. Foto: fotogubben.se
Segerglädje vi målet i Västerås efter Midnattssolsrallyt 2010; Bengt-Arne Gustafsson och Kenneth Bäcklund, Vara MK. Foto: fotogubben.se