Varje måndag får IT-elever på John Bauergymnasiet i Värnamo en heldag fylld av mekatronik .
Kursen som de läser nu heter också Mekatronik och handlar om mötet mellan mekanik och elektronik.
En viktig del av kursen är att förstå hur system är uppbyggda – och då allt från datorer till industrirobotar. Systemen man tittar på hämtas från verkligheten; Inom Gnosjöregionen finns allt från avancerade maskinparker bestående av datorer och nätverk till automationsrobotik som sätter samman komponenter till viktiga produkter.
Här för man också viktiga diskussioner om vad en tekniker är och vad som förväntas av en tekniker. Vad eleverna får lära sig är tankesättet att en tekniker är en person som med kunskap löser problem – allt från hur man värmer ett rum till önskad temperatur, men också hur du kan få en robot att göra som du vill.
På just de här bilderna nedan skapar eleverna egna robotar från ritningar som de sedan via USB eller Bluetooth kommunicerar med. Robotarna består av lego, men har avancerade sensorer som känner av olika färger, kan kommunicera med infrarött ljus och har även flera enskilda motorer som kan programmeras till att göra precis det som eleverna vill att de ska göra.
– Kunskaperna från Mekatronik gör att våra elever får tänka ”systemiskt” kring sin omgivning, de lär sig lösa problem som en tekniker, och framför allt får de möjligheten till att lära sig programmering på ett sådant som dagens forskning kring elevers lärande inom teknikundervisning förespråkar, berättar Patrick Schooner som är lärare i IT-kurser.
– Våra elever har inte bara kul på sina teknikkurser – de lär sig ett framtida yrke inom tekniksektorn som vår Gnosjöregion efterfrågar starkt. Eleverna bidrar med sitt intresse och motivation, vi visar vägen till livslångt lärande och anställningsbarhet, avrundar Patrick.
Sebastian Hyytiäinen Grauengaard och Filip Almgren för tummen upp för mekatronik.
Kevin Lundin Johansson, en av eleverna som sysslar med mekatronik.
Stolt Pappa! :-)
/Johnny Grauengaard