Skolinspektionen har studerat lärlingsutbildningen vid Finnvedens gymnasium i Värnamo. Man konstaterar att det finns en väl fungerande verksamhet för lärlingarna.
Skolledningen visar ett stort engagemang och har avsatt resurser för lärlingsutbildningen dels genom en lärlingssamordnare på 60 procent, dels genom att yrkeslärarna har en undervisningsfri dag i veckan för att kunna besöka lärlingarna.
Eleverna uppger sig vara nöjda med att vara lärlingar samtidigt som de saknar en del kunskap om vad det innebär, till exempel vet de inte hur undervisningstiden mellan skola och arbetsplats ska fördelas eller vilka undervisningsmoment som ska genomföras på lärlingsplatserna. I samband med att ett företag ska ta emot en lärling bestämmer yrkesläraren tillsammans med handledaren vilka undervisningsmoment som lämpar sig att göra på arbetsplatsen. Vid tidpunkten för granskningen framgick emellertid inte den här fördelningen i utbildningskontrakten.
Skolinspektionen kan även konstatera att skolan på ett strukturerat sätt arbetar med att bedöma och betygssätta elevernas yrkeskunskaper. Handledaren dokumenterar löpande vilka moment som eleven genomför och med vilket resultat. När det är dags för betygssättning träffas handledare, elev och lärare och samtalar om elevens kunskapsutveckling.
Trots detta visar granskningen att eleverna har bristande kunskaper om vad som krävs för de olika betygsstegen och på vilka grunder de blir bedömda.
Slutligen vill Skolinspektionen framhålla vikten av en systematisk uppföljning och utvärdering av lärlingsutbildningen. Genom att ha en samlad bild av elevernas, lärarnas och handledarnas erfarenheter kan skolan definiera utvecklingsområden och därmed förbättra och utveckla den.
Sammanfattningsvis bedömer Skolinspektionen att skolan i stort genomför den gymnasiala lärlingsutbildningen i enlighet med gymnasieskolans styrdokument. Skolinspektionen bedömer ändå att det finns behov av förbättringar.