Carina Hägg debatterar ”tågtrafikeländet”.
Nu krävs snabba och kraftfulla åtgärder mot tågtrafikeländet
Snön ligger vackert vit men i dess spår har vi drabbats av förseningar och mängder av inställda tåg. Även om detta är en del av passagerarnas vardag, nästan oavsett väderlek, har järnvägskrisen fördjupas ytterligare.
Samtidigt är ledande kommunalpolitiker påfallande tysta trots trafikstörningar som påverkar såväl kommuner, näringsliv som den enskildes planering. Följden är stora samhällskostnader och våra bygder riskerar som följd att bli mindre attraktiva för jobbskapande investeringar i förhållande till andra delar av Europa. Lokaltrafiken är beroende av de omgivande banorna som Södra stambanan och trafiken på Kust till Kust-banan.
Ansvaret faller som snön tungt även på de lokalpolitiker som inte agerar gentemot regeringen. En regeringens vars egen utredare av järnvägens vinterberedskap, den förra moderata partisekreteraren Per Unckel, tydligt pekade ut behovet av ökade investeringar i såväl underhåll som nya spår. Men i budgetpropositionen föreslås mer än en halvering av nyinvesteringarna fram till år 2014.
Även resurserna för järnvägsunderhåll dras ned. I stället blev trafikreduceringsplaner den viktigaste åtgärden, det vill säga en manual för hur man ska stänga ned trafiken i händelse av hårt väder. Trots att en grundläggande samhällsfunktion befinner sig på randen till kollaps så fullföljs nu finansministerns linje benhårt, järnvägsinvesteringarna ska minska. En dyster julklapp till passagerare men även till en hårt pressad personal.
Vi ser att järnvägskrisen har en rad orsaker, men bristande spårkapacitet framstår som den enskilt viktigaste förklaringen. Ett järnvägssystem som slagit i kapacitetstaket saknar förmåga att hantera störningar. Minsta avvikelse från ideala förhållanden riskerar leda till kaosartade förhållanden i hela järnvägsnätet.
Vi vill omedelbart ge Trafikverket i uppdrag att ta fram ett samlat åtgärdsprogram för ökad vinterberedskap och öka investeringarna i järnvägsnätet. I vår skuggbudgeten föreslås att investeringarna i järnvägsnätet förstärks väsentligt redan under nästan år. Det rör sig huvudsakligen om åtgärder som ger effekter i närtid men SJ måste också få ett tydligt samhällsuppdrag och en översyn över underhållsverksamheten är organiserad är påkallad.
Riksrevisionen har granskat Trafikverkets och regeringens underlag för underhållsåtgärder på järnvägsnätet. Resultatet av granskningen har presenterats i rapporten ”Underhåll av järnvägar”. De åtgärder som Riksrevisionen rekommenderar bör omedelbart genomföras. Jag vill särskilt betona vikten av att ta fram metoder och modeller som säkerställer att befintliga underhållsresurser nyttjas på ett mer effektivt sätt.
I de allra flesta utvecklade länder i världen betraktas järnvägstrafiken som en grundläggande samhällsfunktion. Det som händer i Sverige är därför lika ovanligt som skrämmande. Järnvägen håller successivt på att definieras bort från det offentliga åtagandet. Det är en extrem politisk strategi som har sin närmaste motsvarighet i Annie Johansson C idol Margaret Thatchers privatiseringskampanj i Storbritannien på 1980-talets. När två gamla DA-lok från 1950-talet tas i tjänst och dessutom en 100-årig snöplog sätts i beredskap är det en allvarlig signal till såväl Moderaterna som deras stödpartier.
När det svenska järnvägssystemet befinner sig i djup kris påminner Infrastrukturminster Catharina Elmsäter Svärd M julresenärerna att klä sig ordentligt. Medan jag tar tågkaoset på största allvar och kräver snabba och kraftfulla åtgärder mot tågtrafikeländet.
Carina Hägg, Värnamo
Riksdagsledamot S
Carina lilla. Du får ge dig till tåls. Så nergånget som allt var när S-regeringen lämnade över så tar det lite tid att rätta till allt. Du och jag som samarbetar med SD kan nog få hjälp med att påverka regeringen så det blir lite fler privata företag som får chansen att driva trafik och underhålla räls, växlar och snöplogar. Det är bra att vi kan klä oss så vi kan gå sista biten om det behövs.
Hej Carina. Bortsett från perioderna 1991-1994 och 1976-1982 (borgerliga regeringar) har sossar ihop med kommunister eller centerpartister(1952-1956) styrt den svenska infrastrukturpolitiken. Förutom att tusentals kilometer järnväg lades ned, drogs investeringar in och spåren fick förfalla. Sossarna trodde mer på flyget och biltrafiken, läs: Ines Uusmann, kommunikationsministern 1994 och framåt, hon som kallade internet för ”dagslända”.
Ulla lilla, kan du förklara då hur det ska gå till att rätta till ”all nergånget” när regeringen skär ner nyinvesteringar med 65 % fram till 2014 ?
Naturligtvis går det inte men kanske lurade du någon.
Det har investerats för lite pengar i järnvägen i många år
även av tidigare borgliga regeringar som ju prioriterar populära skattesänkningar i stället för investeringar på något som järnväg.
Hej Kalle. Visst kommer järnvägen att prioriteras. Om man som du säger prutar på investeringarna så satsas det ändå betydligt mer nu än när vi hade andra regeringar, ärlig skall man vara även om man misslyckats i politiken. Som arbetare är jag glad för skattesänkningar men om man skall leva på bidrag så får man kanske mindre. S och SD prutade ju på budgeten där det i efterhand har visat sig att det kostar pengar med terroristbekämpning när folk från andra länder kommer.
Carina. Tror du dagens skick på järnvägen har uppstått på 4 år ? Nej var lite självkritisk och erkänn ibland egna misstag – men S gör ju aldrig några misstag eller ??. Tänk om alla mindre järnvägar som S lagt ner kunde funnits kvar som ex. järnvägen mellan Värnamo-Helsingborg som kunnat avlasta stamnätet. Men nu har ni ju chansen att rätta till mycket.Ni har ju för vana att gå ihop med SD så det är ju bara att prata ihop Er -de är säkert sugna på ett poppulistiskt förslag- så får ni ju igenom det i riksdagen
Carina. Du vet säkert hur S ville stödja SD när de ville dra ner budgeten till regeringskansliet. Då får man ju ta pengar till att bekämpa terrorism i första hand och då behövs regeringskansliet. Blir det sedan något över så kanske anslaget till järnvägarna kan öka. Ska vi ta in fler terrorister i landet så kostar det. Varför vill S och SD ha deras inflyttning och inflytande?
Jag skulle inte vilja vara i närheten när någon vinge lossnar. Den skulle kunna flyga kilometervis i området.