På en rad olika sätt är det tänkt att Värnamo centrum ska bli attraktivare.
Vägen till en tillgängligare och attraktivare kommun stod på schemat när det var samling i Arken i Värnamo.
Dagen inleddes av Johan Sandahl från Finnveden Säljkraft som presenterade ungdomars åsikter kring utvecklingsbara områden i Värnamo kommun.
En styrgrupp som arbetat med Värnamo som destinationsort har varit på besök på Finnvedens gymnasium och haft bland annat arbetsmöten med två klasser. Undersökningens syfte var om ungdomar trivs i Värnamo, vad som är bra samt om staden är attraktiv att besöka.
Miljö- och stadsbyggnadschefen Lars Rosborg tog upp stadsdelsstudie där det handlade om idéer och skisser på hur man kan utveckla centrum med till exempel bostadslösningar.
Kjell Hult, utvecklingschef i Alingsås berättade om vikten av att göra staden attraktivare genom att skapa ett varumärke för sin stad. Alingsås satsade stort på projektet ”Lights in Alingsås” vilket innebar att de anlitade ljusdesigners från Tyskland för att bland annat att belysa tråkiga gator och fasader i starka färger.
Detta är något de gör under oktober varje år och det har blivit en jättesuccé då de har runt 250 guidade visningar. Dessutom har de startat en utbildning i form av arbetsmöten om ljusdesign och folk från flera olika länder har deltagit.
Under dagen presenterade Susanna Göransson, nyutexaminerad landskapsarkitekt, ”Sommardesignprojektet” i vilket hon och ett andra par studenter kommit fram med idéer hur staden skulle kunna se ut för att bli tillgängligare. Dessutom hur man kan skapa Värnamos identitet genom att hitta en nisch och dra det till fördel i och med det bra läge staden har på kartan.
Bland annat hur man kunde utveckla området vid Lagan som till restaurang och aktiviteter i Åbroparken.
Innan lunchrasten av dagen avslutade Jerker Söderlind från Nacka som har skrivit boken ”Handel bygger staden” med tankar kring stadskärnans framtid. Han tog upp frågan hur den fysiska handelsplatsen ska konkurrera med handeln på nätet. Exempel: hur man ska få fram optimala handelsplatser för att attrahera kunden – till exempel intressanta fasader och samla ihop fastighetsägare för detta.
Caroline B Andersson