Charlotta Dahlbäck (S) debatterar lärandet och ger slängar till Centern.
Ett lands verkliga rikedom består av dess humankapital, det vill säga människorna och deras möjligheter till att berika såväl sig själva som sina medmänniskor.
Vägen är genom det livslånga lärandet där våra barn och ungdomar borde vara vår första prioritet såväl i ord som i handling och det är dags att sluta tro på att någon industriell effektivisering ska skapa världens bästa skola.
Barndomen är en kort tid med en enorm inlärningspotential men den är här och nu, och kräver en mångfald av metoder.
Att 45 barn, det vill säga 87 %, gick ut grundskolan i Värnamo utan godkända betyg anser Hans-Göran Johansson (C) beror på ”att det är resultatet av den havererade skolpolitik som fördes innan Alliansen tog över på riksnivå.”(VN 23/6)
Jag tror det är dags för kunskapsrevision för Hans-Göran Johansson. Grundskolan kommunaliserades 1990, det innebär att sedan dess har staten delat ut en ”skolpeng” och en läroplan, det vill säga en målstyrning, och kommunerna får själva organisera arbetet, precis på samma sätt som de olika nämnderna får sina mål och medel i kommunen.
Varken Socialdemokratiska regeringar eller Skolverket har hindrat det borgerliga styret i kommunen från att satsa på skolans kvalitet och måluppfyllelse, man har haft 20 år av egenmakt att göra något bra och att då som Stefan Widerberg skylla på ”det handlar om ett nationellt problem” (VN 23/6)när man själv har makten och möjligheten, är väl att undandra sig ansvaret som ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Att höja målet med att 100 % av grundskolans elever ska gå ut med godkända betyg är inget jag motsätter mig, men att man sänker driftsbudgeten för 2012–2013, när det kommer en ny skollag, kostnader i samband med en lärarlegitimation och allmänna prishöjningar(uppvärmning, intern hyra, löner, skolmat, etc.), blir för mig en orealistisk ekvation.
Inga lärarlösa eller inställda lektioner, sommarskola, fler lärare och assistenter, läxläsning på fritids, är några av de åtgärder som måste till för att höja elevernas totala kunskapsnivå.
Kommunens styrande politiker måste ta till sig att barn inte är några tomma burkar som ska fyllas. Att studera är ett viktigt arbete, som ska leda till anställning, företagande och bidra till välfärden, att inte ge alla barn möjligheten till det senare i livet är ett grymt svek mot individen. Och tar man inte det på allvar blir det svårt för Värnamo att kunna leva upp till sitt entreprenörsrykte och fylla Campus med morgondagens studerande.
Charlotta Dahlbäck
Socialdemokratiska föreningen i Värnamo
Om man når målet med 100% godkända elever så är målen för lågt satta.
Jag unnar verkligen ALLA elever att bli godkända i ALLA ämnen, men vi är olika och har olika förutsättningar. Det handlar inte om att någon är sämre människa för att man inte fixar de teoretiska skolämnena. Ibland har dessa hela tiden varit efter i skolan för att de helt enkelt inte var på den mognadsnivån som krävdes för att kunna följa undervisningen.
Ha gärna kvar målet med 100% godkända elever, men låt skolan och lärarna få veta att de gjort ett bra jobb även om inte alla blir godkända. Eller sänk kraven ytterligare så att målet nås …