Fyra av USA:s största bilbyggare kommer till den stora bilmässan på Elmia i Jönköping under påskhelgen.
George Barris, Gene Winfield, Darryl Starbird och John D´Agostino gästar Sveriges största bilutställning i ett unikt möte mellan customens levande legender.
– Den som har det minsta intresse av amerikansk bilbyggarkultur, customizing och hot rods, bör grabba autografblocket och fara till Elmia i påsk. Att kunna samla dessa fyra customkungar i Sverige är unikt – som om man fick Maradona, Pelé, Zlatan och Beckham till en och samma fotbollsmässa, berättar Eva Holmberg på Förlags AB Albinsson & Sjöberg
Det är inga nybörjare det är frågan om. Barris, Starbird och Winfield startade sina customkarriärer för drygt 60 år sedan. D´Agostino är yngst men har sysslat med custombilar sedan 1970-talet. Här en kort presentation av de fyra:
• George Barris, född 1925. Slog tillsammans med brodern Sam igenom redan 1952 med den rejält ombyggda Mercury -51:an, döpt till The Hirohata Mercury. Barris är en Hollywood-kändis som försett tv och film med massor av bilar: Batman, Grease och Knightrider för att nu nämna några. Och missa inte detta: The Hirohata Mercury finns på plats i Jönköping! En ikon bland custombyggen och som fått tusentals efterföljare genom åren. Se originalet i påsk.
• Gene Winfield. Har byggt bilar sedan 1940-talet. Redan 1942 köpte han sitt första objekt – en Ford Coupé -28. Med nästan 70 år i branschen är Gene Winfield den mest kände custombyggaren som fortfarande är aktiv. Kända byggen är Solar Scene och Jade Idol. Även Winfield har skapat filmfordon, bland annat till Robocop, Blade Runner och rymdskeppet (!) i Star Trek.
• Darryl Starbird. Det här är Darryls första besök på Bilsport Performance & Custom Motor Show. Darryls debut skedde 1954 med en customiserad Cadillac -47 som fick mycket uppmärksamhet i USA. Han har gjort sig känd för extrema byggen, många med en plexiglaskupa som tak, ”bubble top”, som blivit Starbirds signum.
• John D´Agostino. Den flitige D´Agostino har hunnit med att besöka Sverige och Custom Motor Show hela 15 gånger. I år kommer han med en nybyggd skapelse i form av en Stutz från 1975. Första ägaren var Marie Osmond. D´Agostinos bil blir ett bra komplement till de äldre byggena eftersom årets tema på Elmia är Customs Now & Then. För alla som gillar häftiga bilar blir årets show en högtid. Förutom dessa fyra stjärnor kommer gräddan av de svenska bil- och mcbyggarna att finnas på plats från och med långfredagen till annandag påsk.
”The Hirohata Mercury” är den mest omtalade custombil som någonsin har byggts. Ägare: Jim McNiel. Byggare: Sam & George Barris.