– Ett första steg mot en ny stambana för snabbtåg och mycket positivt för Jönköpingsregionen.
Så sammanfattar Regionförbundets ordförande Bengt Dahlqvist från Skillingaryd dagens besked från regeringen att satsa 35 miljarder kronor på att bygga Ostlänken för snabbtåg mellan Stockholm–Linköping och dubbelspår på delar av sträckan Göteborg–Borås.
Dagens besked öppnar upp för en fortsatt utbyggnad av sträckorna Borås–Jönköping och Jönköping–Linköping, något som är en viktig strategisk tillväxtfråga för vår region.
– Tillsammans med Jönköpings kommun och andra berörda kommuner och regioner har vi den senaste tiden kraftsamlat och genomfört en rad aktiviteter för att få med byggnationerna av den så kallade Götalandsbanan i regeringens infrastrukturplanering. Götalandsbanan omfattar sträckan Göteborg– Stockholm via Landvetter, Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping, och dagens besked ger en fingervisning om att vårt lobbyarbete har lönat sig, säger Bengt Dahlqvist.
Han fortsätter:
– Även om regeringen i dag inte kan säga när den resterande sträckan Borås–Jönköping–Linköping kan byggas, är dagens besked ändå mycket positivt – inte bara för Jönköping, utan för hela länets del. Bollen är i rullning och att bygga järnväg är utan tvekan en av de viktigaste investeringar vi kan göra för att skapa jobb och tillväxt.
Totalt omfattar regeringens satsning 55 miljarder kronor, där 20 miljarder går till ökade drifts- och underhållsåtgärder.
Visst ska man glädjas åt dessa två sträckor. Ostlänken och Borås-Göteborg ( men bara delen Bollebygd o Mölnlycke, hinner man gasa innan man bromsar? ). De har varit med på önskelistan under många år, listan är ännu längre. Men det måste vara helt feltänkt, eller har partiordföranden skrivit fel? 250 km i timmen är ju dagens standard och de två sträckorna kommer inte att vara klara förrän senast 2028!
De upptill fyrdubblande banavgifterna kommer att ställa till det både för den regionala och nationella person- resp godstrafiken. Måste vara feltät om nu regeringen har ambitionen om ökad tillväxt.
Men jag instämmer med Bengt om att visst är det bra. Äntligen finns järnvägen med i rullorna, en bra början men det får bara inte dröja så länge innan underhåll och nybyggnad kommer igång!