Jan Wahlin (FP) har synpunkter kring nya avgifter enligt alkohollagen.
Han skriver nu ett brev till gruppledarna i kommunfullmäktige med flera.
Brevet lyder i något redigerat utseende så här:
Synpunkter på förslag till nya avgifter enligt alkohollagen
Det har varit braskande rubriker om att Värnamo kommun har landets högsta avgifter för nya ansökningsavgifter för alkoholtillstånd. Detta har föranlett att företrädare för M och SD krävt att avgifterna ska sänkas. Värnamo har höga avgifter för att ansöka om tillstånd att servera starköl, vin och sprit – 16.800 kronor. Däremot kostar det bara 5.600 kronor om man enbart ansöker om tillstånd att servera antingen starköl, vin, spritdrycker eller vid uteservering.
Orsaken till de olika avgifterna i Värnamo kommun är att man till skillnad från de flesta andra kommuner inte tillämpar enhetstaxa. Anledningen till detta är ambitionen att hålla nere antalet kategorier på respektive serveringsställe. Ifall det är samma avgift oavsett antalet kategorier är risken stor att många väljer att ansöka om fler kategorier än man tänkt från början. Det skulle säkert innebära att det blir fler ställen som serverar både starköl, vin och sprit om det vore samma kostnad att ansöka om alla sorter, än enbart för en kategori. Därmed skulle med all säkerhet den totala alkoholkonsumtionen öka.
Biträdande kommunchef Ulf Svensson har gjort en omvärldsanalys, där han jämför Värnamo med sju kommuner i närområdet.
Exempel: Ansökningsavgift för servering av starköl: Värnamo har näst lägst avgift med 5.600 kronor (det står felaktigt i omvärldsanalysen 5.900 kronor), genomsnitt för övriga sju kommuner är 6.592 kronor. Ansökningsavgift för evenemang om högst en dag inklusive tillsyn: Värnamo näst lägst med 3.000 kronor, genomsnitt 3.879 kronor.
Gottlieb Granberg (M) yrkade i våras vid ett sammanträde i kommunfullmäktige att ett förslag utarbetas ”på hur en rättvisare taxa som eventuellt kan innebära att den med viss mån skattesubventioneras”.
Faktum är att redan nu bekostar kommuninvånarna en del av kommunens kostnader för hantering av prövning och tillsyn enligt alkohollagen. Värnamo Nyheter har redovisat att kommunen årligen subventionerat avgifterna under åren 1995–2010 med åtskilliga hundratusentals kronor.
För närvarande går det att hävda att Värnamo har en rättvis taxa. Detta genom att de som ansöker om utskänkningstillstånd avseende en enstaka kategori betalar mindre än de som ansöker om fler kategorier.
Jag kan dock hålla med om att det finns orättvisor avseende tillsynsavgifterna. De är i nuläget procentuellt sett högre för dem med årsomsättning upp till 500.000 kronor. Allra högst avgift får de som har lägst årsomsättning (0–50.000 kronor), som betalar 2,2 % av 50.000 kronor. Här vore det relevant med en procentuell taxa. Ifall alla oavsett årsomsättning fick betala procentuellt lika mycket skulle det bli mer rättvist. Jämfört med dagens regler skulle de med högst 500.000 kronor i årsomsättning i så fall få en lägre avgift, medan de med högre årsomsättning skulle få betala mer än i dag.
Det vore rimligt att till exempel Harrys betalar mer än den årliga maxtaxan på 23.300 kronor, eftersom de har en årsomsättning som med råge överstiger 3.000.000 kronor, som är den högsta avgiftsklassen. Ändå betalar de mycket mindre procentuellt sett än krögaren med en årsomsättning på max 500.000 kronor.
Kommunens alkoholhandläggare föreslår nu miljö- och stadsbyggnadsnämnden/kommunfullmäktige förändrade avgifter för alkoholservering . Förslaget innebär motsatta principer än nuvarande regler som gäller från och med 1 maj 2011. Detta genom att föreslå enhetstaxa både för ansökan och delvis för tillsynsavgiften. Ifall förslaget antas, så skulle de som ansöker om tillstånd enbart för en kategori och har en årsomsättning av alkoholdrycker på maximalt 500.000 kronor, få ökade kostnader.
En positiv effekt av detta skulle dock sannolikt innebära att färre skulle ansöka om alkoholtillstånd. Stora aktörer som säljer mycket alkohol skulle få minskade avgifter, även om ett krångligt system införs med timtaxa för de som kräver extra tillsyn.
Tillsynsavgiften bör vara förutsägbara, publicerade och i förväg kända. Detta lever inte alkoholhandläggarens förslag upp till när han föreslår rörliga tillsynsavgifter mellan 1.000 kronor till 16.000 kronor, utan att kunna precisera den exakta summan på förhand. Vidare kan det enskilda serveringsstället inte veta ifall extra tillsyn behövs och i så fall hur många påbörjade timmar á 700 kronor som krävs.
För att minska antalet serveringsställen och alkoholkonsumtionen, vore det bästa att låta alkoholhandläggarens förslag om en avgift för tillstånd på 10.000 kronor ersättas i princip med dagens taxa. I siffror räknat skulle det då se ut så här för nya ansökningar om alkoholtillstånd respektive tillståndsavgifter (justeras årligen efter basbeloppsförändringen):
Nyansökningar gällande ansökningsavgifter:
Kategori Avgift
Starköl 5.600
Vin 5.600
Spritdrycker 5.600
Uteservering 5.600
Avgiften innebär bl.a. följande:
Ansökan om enbart starköl 5.600
Ansökan om starköl och vin 11.200
Ansökan om starköl, vin, sprit 16.800
-”- + uteservering 22.400
Utvidgade tillstånd
Från starköl till vin 5.600
Från vit till sprit 5.600
Från starköl till sprit 11.200
Från festvåning till allmänheten 5.600
Uteserv. eller annan lokal utvidg. 5.600
Förslag på tillsynsavgifter:
Årsomsättning i kronor avs. alkoholdrycker Avgift kr/år
0 – 50.000 1.100
51.001 – 100.000 1.700
100.001 – 150.000 2.200
150.001 – 250.000 3.300
250.001 – 500.000 6.700
500.001 – 1.000.000 10.000
1.000.001 – 2.000.000 16.700
2.000.001 – 3.000.000 20.000
3.000.001 – 4.000.000 23.300
För varje miljon högre i årsomsättning höjs avgiften med ytterligare 2.300 kronor. Det tillkommer också en fast avgift för alla avseende serveringstillstånd per år (samma summa som alkoholhandläggaren föreslår).
Förslag till sluttid vid utökade serveringstider
I nuvarande bestämmelser står angivet att sluttid vid alkoholservering är klockan 02.00. Under senare år har medborgarnämnden följt polismyndighetens yttranden att tillåta servering till längst kl. 01.00.
Det har inneburit att så gott som alla serveringsställen hade denna sluttid när handläggningen av tillstånden överfördes till miljö- och stadsbyggnadsnämnden vid det gångna årsskiftet. En orsak till medborgarnämndens policy var att den forskning som finns visar att varje timme i minskad serveringstid också minskar alkoholförbrukningen och därmed antalet bråk och misshandelsfall.
Därför bör sluttiden i nytt program fastställas till kl. 01.00 eller inte nämnas alls. I alkohollagen 8 kap. 19§ står det: ”Om inte kommunen beslutar annat, får servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker inte påbörjas tidigare än klockan 11.00 och inte pågå längre än till klockan 01.00”.
Enligt utvecklad praxis vid bedömningen om serveringstillstånd, skall tillämpas regeln att servering skall vara avslutad senast klockan 01.00 under förutsättning att Miljö- och stadsbyggnadskontorets eller polismyndighet inte rekommenderar tidigare stängning på grund av bullerstörningar och/eller ordningsproblem på serveringsstället eller i dess närmaste omgivning.
Alkohollagen är en skyddslagstiftning som syftar till att begränsa alkoholens skadeverkningar. Därför betonas i alkohollagen att sociala hänsyn skall ha företräde framför affärsmässiga och konkurrensmässiga skäl vid prövning av ansökan om serveringstillstånd efter klockan 01.00.
Det är min förhoppning att min skrivelse kan medverka till en bra utformning av alkoholtaxorna och därmed motverkar de förslag som enbart är baserade på allmänt tyckande och som inte syftar till att begränsa alkoholens skadeverkningar. Är det rimligt att kommunens invånare i ännu högre grad ska subventionera alkoholförsäljning med skattemedel?
Hånger 11 november 2011
Jan Wahlin, ledamot i medborgarnämden 2003–2010
Värnamo! Sveriges tråkigaste stad!
Få hålla med tyvärr är det ju politikerna i Värnamo som gör den tråkig