Riksdagsledamoten Thomas Strand och en partikollega debatterar skolpolitik.
Vi behöver en skolpolitik som fungerar
Resultaten i skolan sjunker för sjätte året i rad. Det visar ny statistik från Skolverket som presenterades den 23 augusti. Det innebär att 12 000 elever gick ut grundskolan i våras utan tillräckliga kunskaper. Det är uppenbart att den borgerligt förda skolpolitiken inte kommer åt problemen i skolan.
Sverige är en kunskapsnation som inte har råd att låta sina elevers resultat fortsätta glida utför. Vi kan inte möta framtiden med att vår befolkning faller kunskapsmässigt. Det handlar om såväl ungdomars möjlighet till ett bra liv som Sveriges möjlighet till framtida tillväxt och välfärd.
Att blicka bakåt och återinföra gammalmodig skolpolitik fungerar uppenbarligen inte för att möta dagens och framtidens utmaningar. Utbildningsminister Jan Björklund skjuter tidpunkten för vändningen av utvecklingen framför sig samtidigt som det finns forskning som visar att det går att vända en negativ utveckling i skolan på mindre än sex år.
Det är oacceptabelt att tiotusentals elever varje år ska lämna grundskolan utan tillräckliga kunskaper. Vi tänker därför göra de investeringar som behövs för att vi ska vända den negativa utvecklingen i skolan och se till att alla elever lyckas. Det viktigaste för att höja resultaten är att investera i lärarna och skolledarna. Det finns inget viktigare för en elevs resultat än att möta en duktig lärare. Vi ser att läraryrket behöver stärkas och utvecklas och lärare måste ges bättre möjligheter till kompetensutveckling och karriär.
Skolledare är också nyckelaktörer för att få en positiv utveckling i skolan. I dag överhopas rektorer av administrativa och ekonomiska arbetsuppgifter. Rektorer ska främst vara pedagogiska ledare och måste ges mer tid till att leda det pedagogiska utvecklingsarbetet i skolan.
En sammanhållen skola med höga förväntningar på alla elever, utan tidig sortering och stängda dörrar är grunden för att skapa en likvärdig skola med höga resultat. Det är också avgörande att resurser fördelas till skolor efter elevernas behov och detta bör därför slås fast i skollagen. I dag är det fortfarande så att en av fyra av de mest segregerade kommunerna inte fördelar resurser till skolor efter elevernas behov. Så kan det inte få fortsätta.
Regeringens skolpolitik har uppenbarligen inte fungerat för att vända den negativa utvecklingen i skolan. Sex år i rad har resultaten sjunkit. Utvecklingen går att vända men det kräver att skolpolitiken inriktas på det som verkligen spelar roll.
Thomas Strand (S)
Riksdagsledamot och ledamot i utbildningsutskottet
Ibrahim Baylan (S)
Utbildningspolitisk talesperson och vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott