Från Finnveden Skoltransporter kommer ett inlägg som riktar sig till politiker med flera.
Med anledning av den pågående skolskjutsupphandlingen har vi lite funderingar kring hur BUN räknar. De ska spara 3 miljoner på att en del barn ska åka med Länstrafiken. Visst, det kan vara en besparing för BUN. Men för oss skattebetalare är det ingen större skillnad. För ska Länstrafiken köra de här barnen måste de sätta in extra bussar. Det man då gör är att man flyttar över kostnaden till Länstrafiken istället och i förlängningen till oss skattebetalare. Man tar även bort möjligheten för våra bussbolag att köra de här bussarna på skoldagarna som de sedan kan använda för idrottslag och annan beställningstrafik med mera.
Sedan ska man spara pengar genom att minska antalet hemturer. Widerberg säger: ”Det vi inte behöver betala till bilar kan vi använda till andra nyttiga saker”. Den kommentaren visar tyvärr att man inte vet hur skoltransporterna fungerar. Det mesta av kostnaderna för en skolbuss är fasta kostnader. Busschaufförernas avtal är sådant att lönen inte påverkas om de kör flera turer. Det som skiljer är bränsleförbrukningen och slitage, men det är en väldigt liten del av den totala kostnaden. Att sedan behöva ha mer personal på skolorna, samtidigt som det finns upphandlade busschaufförer som inte har någon körning är ingen besparing.
Att förlänga avstånden till skolorna kan verka vara en besparing, men av samma anledning som ovan så spelar inte sträckan så stor roll. Kan som ett exempel ta bussen som kör Nylundsrundan i Värnamo, den kostar idag cirka 100 kr/dag. En annan konsekvens med längre avstånd blir att föräldrarna kommer att köra barnen i sina bilar. Då kommer vi till något annat som ni i kommunen vill skryta med och det är miljön. Är det inte mer miljövänligt att barnen åker med en skolbuss jämfört med ett antal privata bilar?
När politikerna de senaste åren pratat om skoltrafiken har de sagt att den är så dyr och gärna med ett superlativ till. Tar vi hänsyn till det jag skrivit ovan om besparingarna och lägger till att ni anställt en person på halvtid som ska göra uppgifter som vi gjort åt er tidigare. Då är det inte så stor skillnad längre. För den extra kostnaden har ni fått bland annat en flexibel skoltransport. Har det behövt göras ändringar så har vi kunnat lösa det. Ett exempel är förra höstterminen när högstadieskolorna i Bor och Forsheda skola behövde förlänga sina skoldagar. Då ändrade vi våra tider men det kunde inte Länstrafiken för de följde tidtabellen! Då erbjöd vi er att köra Lannabarnen för halva kostnaden mot vad Länstrafikkorten kostade och även Gällarydsbarnen hem till ett lägre pris. Ni godtog det, men vad hände vid årsskiftet? Då skulle de åka med Länstrafiken igen även om det var dyrare. Då spelade inte pengarna någon roll! En liten kommentar där är att vi inte fick någon information om ändringen utan den kom till oss på andra vägar.
Det kommer att göras speciallösningar säger Widerberg. Vad kommer de att kosta, det vet vi inte, men de brukar inte vara billiga. Som i Bredaryd där man måste göra om gatorna för att Länstrafiken kommer på fel sida. Där har vi kunnat köra fram till den befintliga av/påstigningsplatsen vid skolan utan problem.
Det är även märkligt att en kommun bara tittar på siffror när man gör en upphandling. Här finns massor av erfarenhet, chaufförer som kört skolbarn i massor med år, en del har även kört barnens föräldrar. De vet var barnen bor och är välkända för dem. Nu är det inte värt ett öre.
Nu har kommunen även sekretess belagt priser och annan intressant information så vi har ingen möjlighet att se hur Flexbuss har räknat. Vad vi kan förstå så tittar ni bara på priset per område. Det innebär att man kan lägga ett lågt pris där och sedan ta ett högt pris för tillkommande km och för extra resor. På så sätt kan det se billigt ut på pappret, men i verkligheten blir det något annat.
Tittar vi tillbaka på förra upphandlingen kanske ni behöver påminnas om att vi gav er ett antal alternativbud på några områden. På så sätt blev skoltransporterna billigare än vad det blivit enligt anbudsunderlaget.
I höstas gav vi även ett alternativ till förlängning och erbjöd ett lägre pris mot att bland annat justera åldern på fordon. Det fick vi inte ens svar på! Så tyvärr har vi känt att samarbetsviljan från kommunen inte har varit stor. Det har känts som att vi är utsugare som bara vill få ut pengar. Inga frågor om vad som kan göras bättre, utan bara en tystnad.
För att visa att vi är intresserade av kommunens bästa kan vi ge ett spartips. Ta bort de små bussarna (9–12 platser). Det blir billigare att köra med minibussar. Skulle inte alla barnen få plats, så får man köra en kortare sväng till och hämta de närmaste barnen. Avstånden är inte så stora så extra km-kostnaden blir mindre jämfört med vad kostnaden för bussen är.
Kommunen pratar även om att det är viktigt med företagsamhet. Nu slår ni undan benen för ett antal bussbolag som har lagt ner sin själ i att få en fungerande verksamhet. Vår verksamhet har inte alls varit så dyr som ni velat påstå. Vår verksamhet måste ju kunna gå runt så man kan leva på det och utveckla den.
Det är redan ett bolag som vill lägga ner på grund av att det är för mycket bussar i anbudsunderlaget. Om vi tappar skoltransporterna så kanske hälften av bolagen är borta om fem år när det ska bli ny upphandling. Snälla tänk lite framåt, vad händer då? Då kan de stora bolagen höja priserna och så sitter vi där med en dyrare skoltransport.
Är det verkligen rätt att skicka iväg skattepengarna till Nybro? Ni kan faktiskt ta hänsyn till vart skattepengarna går när ni ska jämföra priserna från de som lämnat in anbud. Då kanske vårt anbud är billigare?
För Finnveden Skoltransporter AB
Claes Sunesson
Du är suverän på att formulera dej Sunesson. Bra jobbat!
Håll ut, måtte detta strö salt i såren på våra geniala upphandlare!
Kanske inte så dumt att skicka skattepengarna till nybro, dom kanske sparar till en gummifabrik? Hellre det än att ge dom till politikerna i värnamo. Bara synd att det drabbar våra barn. Att kommunen dessutom inte svarat på förlängning är så dåligt att det är pinsamt, någon slarvar på sitt jobb.