Kommunalrådet, Hans-Göran Johansson(C) debatterar om Sydsvenska krysset och Värnamo kommuns utveckling.
Sydsvenska krysset och Värnamo kommuns utveckling
Värnamo/Finnveden och Småland är viktiga regioner för transportförsörjningen. I hela Sverige och norden. Detta gäller såväl persontransporter som godstrafik.
När Europabanan beräknas stå klar åren efter 2020 har Värnamo stad och kommun, som mycket stor kopplingspunkt och bytespunkt, varit involverat i ett av de mest omfattande samhällsbyggnadsprojekten i landet.
Sydsvenska krysset – som är skärningspunkten mellan nya höghastighetsjärnvägen Europabanan, järnvägen mellan Göteborg och Växjö/karlskrona, järnvägen Nässjö-Jönköping och Halmstad, samt E4:an och väg 27 – blir en av giganterna i framtidens nya transportsystem med betydligt större fokus på kollektiva och miljömässiga färdmedel.
Utvecklingspotentialen för den mellanmarknad som utvecklas med Värnamo som viktigt centrum är stor, några exempel:
- En betydligt större arbetsmarknadsregion blir en konsekvens av möjligheterna till snabba transporter
- Ökat antal arbetsplatser som bland annat en effekt av Värnamos kommande status som centralpunkt i Sydsveriges transportsystem. Detta omfattar också de kombiterminaler som nu finns på nära håll i grannkommuner i norr, öster och väster.
- Behovet av nya bostäder kommer att öka kraftigt
- Ökade inkomster i regionen
- Den kraftigt ökade godstrafiken som forskare bedömer sannolik kommer alltså att ta sin väg via Sydsvenska krysset.
- Detta gäller förstås i hög grad en tilltagande persontransport på järnväg när höghastighetstågen förkortar restiden med mer än 50 %.
- Med åtta tåg som stannar i Värnamo per timme förstår var och en var framtidens transportcentrum kommer att finnas.
Riksdagsbeslut om Europabanan står att vänta framöver. Men innan dess kommer några olika faser att genomföras i processen som finansiellt ska leda fram till att EU ska bidra med 30% av den statliga byggkostnaden.
Viktiga faser är ju:
Förstudie kring Europabanan ( bedömes till 2011 redan)
- Järnvägsutredning
- Järnvägsplan
- Byggande
- Drift – åren efter 2020
Av dessa faser är förstudien och järnvägsplanen de viktigaste från kommunens synpunkt.
Det är i dessa som kommunen kan påverka spårdragningen utanför/i staden.
- Olika stationslägen
- Att kommunen får utrymme att ”smaka” på framtiden. Det här tycker Värnamo om och det här gillar kommunen inte?
- Vilka goda och dåliga exempel finns på andra håll som kommunen och staden kan lära av?
- Vad innebär Sydsvenska krysset för arbetsmarknaden och behovet av nya bostäder i staden och i Rydaholm, Forsheda, Bredaryd, Horda, Hånger etc?
- Med höghastighetståg kommer befolkningsutvecklingen i storstäder att bromsas till förmån för regionala centra, som Värnamo/Finnveden och GGV-regionen.
Den nyligen framtagna utredningen kring sydsvenska krysset behöver nu sjunka in och ganska snart följas av en diskussion, dialog och kommunikation kring kommunens förhållningssätt om inte minst de olika alternativen till spårdragning i kommunen – Öster, centralt eller Väster om staden. Med alternativet persontåg genom staden behövs även ett spår i Öster eller väster där godstrafiken ska gå.
Hans-Göran Johansson Bengt Einarsson
Kommunalråd (C) 1:e vice ordförande Tekniska nämnden(C)