Nästan alla småföretagare jobbar på semestern. Det är den tydligaste slutsatsen i Företagarnas undersökning om småföretagares semestervanor.
94 % avsätter tid åt företaget under semesterledigheten. Var tredje företagare upplever inte att han eller hon är ledig på sin semester. Samtidigt säger tre av fyra företagare att de har större möjlighet än anställda att välja när och hur de vill jobba.
– Det är förvånande att nästan varannan företagare sköter företagets normala drift under semestern. Företagare värdesätter friheten att råda över sin egen tid, men har parallellt också uppgifter som måste åtgärdas oavsett årstid, säger Frida Boklund, regionchef Företagarna.
Nästan alla småföretagare jobbar på semestern. Det är den tydligaste slutsatsen i Företagarnas undersökning om småföretagares semestervanor.
94 % avsätter tid åt företaget under semesterledigheten. Var tredje företagare upplever inte att han eller hon är ledig på sin semester. Samtidigt säger tre av fyra företagare att de har större möjlighet än anställda att välja när och hur de vill jobba.
– Det är förvånande att nästan varannan företagare sköter företagets normala drift under semestern. Företagare värdesätter friheten att råda över sin egen tid, men har parallellt också uppgifter som måste åtgärdas oavsett årstid, säger Frida Boklund, regionchef Företagarna.
En tredjedel av landets företagare har högst tre veckor semester, vilket är färre än de fem lagstadgade semesterveckorna som tillfaller anställda.
– Småföretagare är nästan aldrig lediga och de tar med sig både mail, telefon och orderblocket även på semestern. Dessa entreprenörer skapar både jobb och välfärd även på sin semester. Rapporten är inte nerbruten regionalt och lokalt, men stämmer väl överens med hur medlemmarna i länet hanterar sin ledighet, säger Frida Boklund.
Majoriteten av alla företagare ägnar minst en halvdag per semestervecka åt jobb, medan var femte företagare ägnar en heldag i veckan åt jobb. De flesta läser jobbmail (76 %) och svarar på jobbsamtal (70 %). Nästan hälften ägnar tid åt företagets normala drift, som till exempel produktion och kunduppdrag.
Företagare fördelar jobbtiden på semestern åt att:
- Läsa jobbmail 76 %
- Svara på jobbsamtal 70%
- Sköta administration 62%
- Företagets normala drift 45 %
- Annat 11%
Så många timmar per vecka ägnar företagare åt företaget på semestern:
- Högst 1 timme 6%
- 1-4 timmar 33%
- 5-8 timmar 37%
- 9-16 timmar 15%
- Fler än 16 timmar 5%
- Vet ej/avstår 4%
Fakta om undersökningen:
Undersökningsperiod: 25 maj – 25 juni 2014
Enkäten skickades till nästan 4000 småföretagare. 1214 svarade, vilket motsvarar 31% av samtliga tillfrågade. För att få en bild av den totala påverkan av skevheter i urvalet av respondenter korrigeras urvalet så att det liknar den nationella företagsstrukturen, med hjälp av en modell baserad på SCB:s statistik på antal företagare i Sverige. Totalresultat blir på så sätt representativt för alla företagare i Sverige.
En tredjedel av landets företagare har högst tre veckor semester, vilket är färre än de fem lagstadgade semesterveckorna som tillfaller anställda.
– Småföretagare är nästan aldrig lediga och de tar med sig både mail, telefon och orderblocket även på semestern. Dessa entreprenörer skapar både jobb och välfärd även på sin semester. Rapporten är inte nerbruten regionalt och lokalt, men stämmer väl överens med hur medlemmarna i länet hanterar sin ledighet, säger Frida Boklund.
Majoriteten av alla företagare ägnar minst en halvdag per semestervecka åt jobb, medan var femte företagare ägnar en heldag i veckan åt jobb. De flesta läser jobbmail (76 %) och svarar på jobbsamtal (70 %). Nästan hälften ägnar tid åt företagets normala drift, som till exempel produktion och kunduppdrag.
Företagare fördelar jobbtiden på semestern åt att:
- Läsa jobbmail 76 %
- Svara på jobbsamtal 70%
- Sköta administration 62%
- Företagets normala drift 45 %
- Annat 11%
Så många timmar per vecka ägnar företagare åt företaget på semestern:
- Högst 1 timme 6%
- 1-4 timmar 33%
- 5-8 timmar 37%
- 9-16 timmar 15%
- Fler än 16 timmar 5%
- Vet ej/avstår 4%
Fakta om undersökningen:
Undersökningsperiod: 25 maj – 25 juni 2014
Enkäten skickades till nästan 4000 småföretagare. 1214 svarade, vilket motsvarar 31% av samtliga tillfrågade. För att få en bild av den totala påverkan av skevheter i urvalet av respondenter korrigeras urvalet så att det liknar den nationella företagsstrukturen, med hjälp av en modell baserad på SCB:s statistik på antal företagare i Sverige. Totalresultat blir på så sätt representativt för alla företagare i Sverige.
Frida Boklund presenterar undersökningn. Arkivbild