Det har varit stark kritik mot att kommunen antagit en ny entreprenör för skolskjutsar och nu kommer kommunen med en kommentar.
Den lyder enligt följande:
Inför läsåret 2014/15 har barn- och utbildningsnämnden tagit beslut om ett nytt skolskjutsreglemente. De två viktigaste förändringarna i förhållande till tidigare är dels att skolskjutsen inom Värnamo tätort tas bort, dels att grundavståndet för avstånd mellan hållplats och hem för elever boende på landet justeras så det stämmer ungefär med zonindelning för rätt till skolskjuts i anslutning till tätorter.
Det senare innebär att skolskjutsberättigad elev i förskoleklass och grundskola kan anvisas av- och påstigningsplats inom ett avstånd från bostaden av högst följande antal kilometer:
- 2 km för elev i förskoleklass – åk 3
- 3 km för elev i åk 4–6
- 4 km för elev i åk 7–9
Det är dock viktigt att betona att dessa avstånd är det högsta tänkbara. Enligt skollagen måste i första hand en bedömning göras av hur säker skolvägen är i förhållande till elevens ålder när man avgör var hållplatsen kan ligga i förhållande till bostaden. Denna bedömning kommer innebära att för många elever blir avståndet kortare. I detta sammanhang kan också påpekas att i underlaget för den nya skolskjutsupphandlingen är hållplatserna i princip kvar på samma ställen som tidigare.
Principer för upphandlingen våren 2014
Under våren 2014 har Värnamo kommun gått ut och upphandlat en ny skolskjutsentreprenör. Bakgrunden är att det gamla avtalet gått ut, men också det faktum att kommunens fatställt nytt skolskjutsreglemente gjorde det lämpligt med ny upphandling. Enligt lagen om offentlig upphandling ska en sådan upphandling ske enligt ett särskilt regelverk. Därför genomförs själva upphandlingen av kommunens upphandlingsförvaltning och beslut om vem som ska erhålla entreprenaden tas av upphandlingsnämnden.
Inför den nya upphandlingen har, förutom själva skolskjutsreglementet ytterligare två faktorer varit vägledande för förfrågningsunderlaget. För det första gäller att länstrafiken kommer kunna nyttjas för fler turer än tidigare. Det gäller framförallt turen mellan Rydaholm och Bor för elever i årskurs 7–9, turer från Lanna och Hamra till Bredaryds skola för elever i årskurs F – 6, och turer mellan Bredaryd respektive Kärda till Forsheda för elever i årskurs 7–9. Dessutom kör länstrafiken elever från Åminne och Ohs, samt eventuellt från Hjälshammar. I avtalet med länstrafiken är överenskommet om att länstrafiken sätter in extraturer vid behov.
Den andra faktorn som varit vägledande inför upphandlingen är att antalet hemturer begränsas så att det i princip enbart går en hemtur från respektive skola varje skoldag. När denna hemtur sker olika skoldagar fastställs i en överenskommelse mellan skolans ledning och kommunens skolskjutssamordnare. Detta arbete är inte avslutat, men kommer att presenteras på respektive skola senast under maj månad.
I samband med reduceringen av antalet hemturer har frågor ställts angående den tid som elever eventuellt kommer behöva vänta på skolan efter skoldagens slut för en hemtur. För det första bör betonas att respektive rektor kommer se över ramtiderna på skolan för samtliga årskurser för att minimera väntetiden. För det andra gäller att om det uppstår en väntetid för elever trots detta har skolan ett tillsynsansvar. Denna tillsyn kan ske antingen i skolan eller på fritidshemmet. För en elev är denna tillsyn avgiftsfri.
I övrigt hänvisas till kommunens hemsida och till respektive skolas hemsida för kontinuerlig information i detta ärende. Vi planerar också för möten på respektive skola under maj månad där så erfordras för att ge mer information i detalj om skolskjutschemat, var elever hämtas och lämnas med mera.
Varför nytt skolskjutsreglemente??? Är det Gummifabriken som svider i plånboken??? Vad händer då när det visar sig att NI har lyckats räkna fel IGEN???