En kvinna i Bor har rätt till ersättning för sitt missnöje med en jacka.
Det menar Allmänna reklamationsnämnden och rekommenderar ett företag i Helsingborg att stå för kompensation.
När jackan levererades var den alldeles för stor. Kvinnan begärde att få byta till en mindre storlek men nekades detta med hänvisning till att hon hade köpt jackan på rea och då det var fråga om en utgående modell.
Företaget tog hem jackan från en annan butik som hade den i lager, varför det är fråga om en specialbeställning. Kunden fick köpa varan för 1.200 kronor i stället för ordinarie pris på 1.600 kronor och godtog per telefon att hon inte skulle kunna ångra köpet.
Nämnden konstaterar att beställningen har skett via internet, varför distans- och hemförsäljningslagen är tillämplig på tvisten. Den konsument som har ingått ett distansavtal har, utan att behöva ange något skäl, rätt att ångra köpet genom att meddela säljaren detta inom 14 dagar från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av den.