Värnamo Stadsbibliotek i samarbete med Jönköpings Länsbibliotek samt de kommunala språk-, läs och skrivutvecklarna har påbörjat ett nytt projekt som heter Pojkar Läser.
– Med tanke på flera artiklar och reportage ligger läsfrämjande och pojkar verkligen i tiden, säger Alexandra Karlsson, som är bibliotekarie hos Värnamo kommun.
Målet med projektet är att försöka vända på trenden att pojkar läser mindre och sämre samt försöka öka fritidsläsningen och läsförståelsen.
– Till hösten kommer vi bland annat att jobba med fokusklasser runt om i kommunen, berättar Alexandra.
Alexandra ger bakgrunden:
– Efter fler och fler alarmerande reportage och forskningsresultat – som visar att barn, framför allt pojkar läser sämre – kände barnbibliotekarierna på Värnamo Stadsbibliotek att något borde göras. Likaså har vi observerat att ju äldre pojkarna blir, desto mindre är de på biblioteket samt lånar mindre böcker. Påverkar vi inte barnen nu kommer de inte till biblioteken när de växer upp. Samtidigt blev bibliotekets barnbibliotekarier kontaktade av kommunens språk-, läs- och skrivutvecklare som gärna ville starta ett projekt inom temat läsning. Det bestämdes att vi tillsammans skulle fokusera på pojkarna i kommunen och så uppkom ”Pojkar Läser”. Målet med projektet är att försöka vända på trenden att pojkar läser mindre och sämre och försöka öka fritidsläsningen och läsförståelsen.
Projektet kommer bland annat innebära ett arbete med fokusklasser, bjuda in författare för författarbesök, inspirera lärare med bra föreläsare, bokprata för pojkar ute på skolor och köpa in böcker som lockar killar.
På grund av begränsade resurser och personal kommer cirka sju fokusklasser väljas runt om i kommunen och arbetet med dem kommer börja under hösten 2013. Projektet är tvåårigt och kommer att pågå till och med december 2014. Det finansieras av Länsbiblioteket Jönköping.
Sju klasser i kommunen kommer utses bland de anmälda. Urvalet görs av projektgruppen som består av barn- och skolbibliotekarier. Arbetet med de utvalda klasserna inleds under hösten 2013 och pågår till och med vårterminen 2014.
– Detta innebär att bibliotekarie kommer ut till klassen och arbetar läsfrämjande med pojkarna. Vi kommer bland annat bokprata, arbeta aktivt med litteratur, ha boksamtal med mera.