Ljussevekaleden är i nuläget den felande länken för att en ringled ska erhållas i Värnamo och nu står det klart att bygget förskjuts något med byggstart om två månader.
I dagsläget sträcker sig väg 151 genom Värnamo tätort och trafikeras av en stor andel tung trafik. Genomfartstrafiken innebär bland annat ökad olycksrisk på grund av flertal direktutfarter och passage av skolor längs vägen. Dessutom medför vägbredden och trafikmängden en tydlig barriäreffekt. Målsättningen med den i arbetsplanen föreslagna vägdragningen är främst att avlasta vägnätet i Värnamos centrum samt öka trafiksäkerheten.
Utbyggnaden enligt arbetsplanen innebär att en ny väg anläggs mellan Jönköpingsvägen och Nydalavägen, med en vägbro över Lagan. Vägen utformas 7,5 meter bred med en längsgående gång- och cykelväg, 2,5 meter bred, på den södra sidan. Vägen, som är en icke mittseparerad landsväg, utformas för skyltad hastighet 80 km/h. Vid cirkulationsplatserna utformas vägen för hastigheten 50 km/h.
Kostnaden är beräknad till 87 miljoner kronor men det har funnits farhågor att det skulle kosta hela 100 miljoner. Nu verkar projektet dock landa på i storleksordningen 85 miljoner.
Finansieringen finns reglerad i avtal mellan Vägverket Region Sydöst och Värnamo kommun där det framgår att kommunen förskottera medel för utbyggnaden.
Äntligen kommer bygget av denna förbifart igång. Vinnara är inte bara boende och skolbarn utmed Lagastigen, utan även Gnosjö kommun och industrierna i regionen. All den godstrafik som ska till och från E4 och världen slipper nu gå genom staden. Mitt bekymmer är att Trafikverket och staten glider på sitt ansvar för att betala nationellt angelägna väg- och järnvägar.