Ett byggföretag i Värnamo måste åtgärda brister i samband med ett arbete hos en man från Bredaryd.
I maj 2011 anlitade bredarydsbon ett företag att utföra plattläggning, byte av trappsteg och gjutning av trappsteg. Partema kom muntligen överens om att arbetet skulle kosta 28.000–30.000 kronor. Arbetet färdigställdes den 30 juni 2011. Bredarydsbon upptäckte då brister i det utförda arbetet med gjuten trappa och plattläggningen. Bolaget försökte åtgärda bristerna, men utan resultat.
Den 5 juli 2011l upptäckte han att bolaget debiterat honom 41.422 kronor för arbetet. Han kontaktade bolaget och begärde prisavdrag. Han har sedermera betalat hela beloppet. I augusti 2011 lämnade bolaget ett papper med kostnader till honom och förklarade att han hade sluppit betala dessa och att han borde vara tacksam.
Vid besiktning i augusti 2011 noterades fel och brister i det utförda arbetet. Enligt besiktningsmannen uppgår kostnaden för arbetet till cirka 35.000 kronor. Han vill få återbetalt 11.422 kronor så att debiterat pris motsvarar den överenskomna kostnaden. Han vill även ha ersättning med 20.000 kr så han kan anlita annan hantverkare att åtgärda fel och brister.
Företaget har motsatt sig yrkandet.
Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar företaget att utan kostnad för bredarydsbon på ett fackmässigt sätt avhjälpa de fel som noterats i besiktningsutlåtandet. Däremot avslås den ekonomiska delen.