NTF i länet tar nu upp kampen mot fortkörarna på våra vägar och i synnerhet då de fortkörande männen. Under tiden 16 till 22 april gör polisen extra många kontroller av hastigheten och dessutom kommer Trafikverket och NTF att samverka med information.
Så här skriver NTF (Nationlföreningen för trafiksäkerhetens främjande) i ett meddelande till media om den stundande kampanjen:
Män bryter mot hastighetsgränserna i betydligt större utsträckning än kvinnor. Av de som bötfälls i hastighetsintervallet 70 till 120 km/tim är åtta av tio män. Bland överträdelser 30 km/tim över hastighetsgränser på landsväg, är till och med nio av tio män. Skillnaden kan inte förklaras av mäns och kvinnors olika resvanor. Polisen gör ökade kontroller av hastigheter under tiden 16-22 april i samverkan med NTF och Trafikverket.
Under åren 2009-2011 rapporterade polisen drygt 350 000 fortkörare på vägar med hastighetsgränser från intervallet 70 till 120 km/tim. Drygt 280 000 av dessa, närmare 80 procent, gick till manliga förare.
– På många områden blir vi mer jämställda men i trafiken är fortfarande män mycket mer riskbenägna än kvinnor, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket. De flesta vet ju att hastigheten är helt avgörande för utgången av en olycka.
Polisens underlag visar att förhållandet mellan könen ökar ju högre hastighetsöverträdelserna blir. Vid hastighetsöverträdelser 30 km/tim över gällande hastighetsgräns, står männen för 88 procent och kvinnorna för endast tolv procent av fortkörningarna.
– Statistiken talar ju sitt tydliga språk. Attityden hos de flesta män vad gäller hastighetsgränser är för dålig. Vi måste få in samma tänkande vad gäller hastighetsöverträdelser som vi har i rattfylleri- och bilbältesfrågor om det ska bli någon radikal ändring., säger kommissarie Bengt Svensson, Rikspolisstyrelsen.
Myndigheten Trafikanalys rapport om vägtrafikskador 2010 visar att av 266 omkomna, så var 75 procent män. Männen står för ungefär 58 procent av alla resta kilometrar i trafiken, det vill säga mer än hälften, men inte så mycket som deras andel av de omkomna (75 procent). Detta betyder att män är överrepresenterade bland de trafikdödade, även när hänsyn tas till färdlängd.
– Vi vet att om män hade samma risk att dödas som kvinnor, så skulle antalet dödade män mer än halveras. År 2010 skulle antalet omkomna män då ha varit 93 istället för 199 och antalet omkomna totalt under 2010 hade stannat på 160 istället för 266 personer, säger Jan Sandberg, vd, NTF.
Nästan alla fortkörare håller sig under den gräns där man riskerar att bli av med körkortet. De tänker förmodligen mer på det, än på den starkt ökande risk de utsätter sig själv och andra trafikanter för. Hur skicklig en förare än är behöver han ha marginalerna på sin sida om det oväntade inträffar, tex ett vilt som kommer upp på vägen. Det enklaste sättet att skaffa sig marginaler är att följa hastighetsbegränsningarna och anpassa hastigheten till rådande förhållanden.
– Tillsammans med Älgskadefondsföreningen kommer vi, med hjälp av det så kallade älgekipaget, att illustrera vilka följder en kollission med till exempel en älg kan få. Vi kommer att vara i Värnamo i anslutning till ”sydsvenska krysset” onsdagen 18/4 mellan kl. 10.00 och 15.00, berättar projektledare Linnéa Berglund hos NTF-förbundet i Jönköping.