Vid dagens sammanträde fattade polisstyrelsen beslut om en ny organisation för Polismyndigheten i Jönköpings län.
Beslutet innebär att myndigheten ska vara organiserad i två avdelningar; en operativ avdelning och en avdelning för verksamhetsstöd.
– Beslutet som polisstyrelsen har fattat i dag går i linje med det förslag som kom fram efter den översyn av myndighetens organisation som gjordes av en extern utredare under augusti och september. Jag delar utredarens syn på hur vi bör vara organiserade på den här nivån, för att skapa bästa möjliga förutsättningar att bedriva en så bra polisverksamhet som möjligt, säger Håkan Sandahl, länspolismästare.
– När det gäller myndighetens organisatoriska indelning i övrigt, det vill säga på nivåerna under de enheter som polisstyrelsen nu har fattat beslut om, så kommer jag själv att fatta de besluten i närtid. Med den nya organisationen är ambitionen att Polismyndigheten i Jönköpings län ska bli en av de främsta polismyndigheterna i landet.
– I rapporten trycker utredaren på tre ledord som hon under översynen identifierade för de förändringar som behövs: tydlighet, tillit och resultat. Detta är något som jag i allra högsta grad kommer att jobba vidare med, förklarar Håkan Sandahl.
Två avdelningar med fyra enheter i varje
Polisstyrelsens beslut träder i kraft den 1 januari 2012. Verksamheten i den operativa avdelningen delas då in i fyra enheter; Polisenhet Jönköping, Polisenhet Höglandet och Polisenhet Värnamo, vilka motsvarar kommunerna i dagens tre närpolisområden, och i den nya länspolisenheten samlas länsövergripande polisiär verksamhet.
Vid de tre geografiska polisenheterna samlas den brottsförebyggande verksamheten och utredningsverksamheten på respektive område, för att dessa delar på bästa sätt ska kunna samverka och arbeta effektivt.
Polisstyrelsen har tidigare beslutat om inriktningen att det vid myndigheten ska finnas 46 områdespoliser. Detta förändras inte med anledning av fredagens beslut.
Verksamheten i avdelningen för verksamhetsstöd delas in i Controllerenhet, HR-enhet, Kommunikationsenhet och Rättsenhet
HR-enheten inom verksamhetsstöd har sannolikt en grannlaga uppgift framför sig. Jag tänker på observans i urval, i samband med rekrytering.