Rydaholms elljusspår byggdes för många år sedan på den plats där det nu ligger.
Först hade man en anläggning i Sävrarp, en bit utanför samhället, med spår lagda på skogsbilvägarna, vilket inte var så lyckat.
När man skulle bygga nytt lade man det därför på kommunens egen mark i Häggas, alldeles intill samhället. Då kunde man dessutom använda den tunnel som redan fanns under 27:an. Det blev således en trafiksäker korsning om man ville åka hemifrån samhället.
Samtidigt anlades en pulkabacke i en ganska kraftig backe som också kan nyttjas för skidåkning. Den anläggning som då var ny invigdes en Rydaholmsdag av Gunder Hägg men det är inte efter honom den kommunala gården har fått sitt namn utan efter dem som bodde där långt tidigare.
Nu hade spåret mycket växtlighet och många träd intill spåret. Det blev därför en ganska stor skogsavverkning innan man hyvlade spår och kanter och lade på 450 ton bergkrossat stenmjöl.
När det först byggdes blev det en av de bästa motionsanläggningarna och nu har man återtagit den positionen.
Det nyrenoverade motionsspåret i Rydaholm.
Varför inte göra klart ett redan påbörjat spår?