Campus Värnamo siktar på att vara en framgångsrik aktör inom det ”livslånga lärandet”. För att lyckas med det, nu och framåt i tiden, ska de göra en del satsningar. Det finns pengar avsatta och dem ska Campus använda till it-utveckling, marknadsföring och coachning för studenterna.
– Den verksamhet vi har är bra och utbildningarna ger resultat. Vi vill öka antalet studenter och vi vill vara en modern skola. För att vara en modern skola vill vi kunna erbjuda flexibelt lärande. Det innebär att vi även ska kunna erbjuda flexibel utbildning och utbildning på distans, säger Enikö Ohlsson som är verksamhetschef för Campus Värnamo.
– Ett av våra mål är att få 300 förstahandssökande våren 2012. Med hjälp av en konsult ska vi skapa oss en bild av hur våra målgrupper söker information innan de väljer utbildningar. Därefter ska vi göra en långsiktig marknadsföringsplan, berättar Enikö Ohlsson om satsningen på marknadsföring.
Målgruppen för de kortare högskole- och yrkeshögskoleutbildningarna är personer med varierande studiemotivation, ambitionsnivå och studieresultat.
– Vi tror att det finns ett behov hos studenter att få coachning för att öka deras motivation och på så sätt hjälpa dem att nå bättre resultat. Det i sin tur ökar chanserna att få en anställning. Det vi vill göra är att se om behovet finns och arbeta fram ett arbetssätt. Tanken är att studenterna ska få enskilda samtal och kunna göra personlighetstester. Vi vill även erbjuda dem föreläsningar kring motivation, självbild, entreprenörskap och förändringsprocesser, säger Enikö Ohlsson.
– Vi ska organisera och genomföra efterfrågestyrda och eftergymnasiala utbildningar med hög kvalitet. Tillsammans med våra ägare, Värnamo kommun, vill vi i en nära samverkan med näringsliv och högskola bygga upp en plattform för kreativitet och utvecklingsprojekt, avslutar han.