I morgon den 16 oktober går fikautmaningen Fairtrade Challenge av stapeln, då människor över hela landet samlas för att fika Fairtrade-märkt, bland annat i Värnamo.
Fikautmaningen visar hur var och en på ett enkelt sätt, genom att välja Fairtrade-märkta produkter, kan bidra till fattigdomsbekämpningen. Över en halv miljon människor, däribland Kajsa Bergqvist, beräknas fika den 16 oktober. I Jönköpings län fikar över 18 000 personer denna dag.
– Det är just nu totalt cirka 490 000 anmälda till Fairtrade Challenge, och det bara strömmar in anmälningar på vår hemsida, säger Magdalena Streijffert, generalsekreterare Fairtrade Sverige. Det är mycket glädjande att så många vill ta tillfället i akt att i goda vänners lag välja Fairtrade-märkt och att uppmärksamma våra frågor. Ju fler vi är som väljer Fairtrade-märkt, desto större blir effekten för odlare och anställda att själva ta sig ur fattigdom.
På de här platserna i Värnamo kommun finns så här långt faritradefika – en del är för allmänheten.
- Barnhälsovården Väster
- Björkelid, Doktorsgatan
- Blomsterlandet
- Burger King
- Hemköp
- K.D. Feddersen Norden AB
- Missionskyrkan i Bor
- Scandic
- Second Hand Vråen
- Länk till arrangemangen i Värnamo finns här
Fikautmaningen Fairtrade Challenge går av stapeln den 16 oktober i samband med kampanjen Fairtrade Fokus, som under två veckor i oktober varje år sätter fokus på hur fattigdom kan bekämpas med Fairtrade som verktyg. Förra året deltog omkring 500 000 i fikautmaningen, som består i att i förväg anmäla att man kommer att fika Fairtrade-märkta produkter just den 16 oktober och att man i anmälan anger antalet personer.
– Vi ser hur det bubblar av engagemang ute i landet och det är många kommuner som på det här sättet visar sitt engagemang i frågorna. I Jönköpings län arrangeras till exempel sopplunch i Mariakyrkan i Värnamo, en fika i en textilateljé i Huskvarna och Folktandvården i i Aneby morgonfikar Fairtrade. Sammanlagt 122 fikapauser kommer att ske under torsdagen i länet. Vi hoppas såklart att alla deltagare fortsätter välja Fairtrade-märkta produkter även efter Fairtrade Challenge, säger Magdalena Streijffert.
Fairtrade omfattar idag cirka 1800 produkter i butik och bland annat kan den fikasugne konsumenten välja på kaffe, te och bananer men även kakao, drickchoklad, chokladkakor, ananas, juice, läsk, glass, socker, nötter, snacks, godis och honung. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Förra året köpte svenska folket Fairtrade-märkta produkter för 208 kronor per person, och försäljningen ökade med 29 procent.
När du väljer att köpa en Fairtrade-märkt produkt, lägger du dina pengar på en produkt som har odlaren och den anställde i fokus. Tack vare ett minimipris kan odlaren vara säker på en långsiktig inkomst, och utöver det utgår en försäljningsbaserad premie som används för att göra investeringar i lokalsamhället, såsom skolor och vattenförsörjning.
Stor fikadag i morgon. Pressbild