En polispatrull som i helgen fick vänta upp till 20 minuter för att få kontakt med Länskommunikationscentralen har sett sig tvungen att anmäla händelsen.
Det kan vara svårt att komma fram ibland när man ringer polisen. Det fick även en polispatrull erfara i helgen. Mellan 10 – 20 minuter fick man vänta på sin egen ledningscentral. Därför skrev man en anmälan om händelsen, enligt arbetsmiljölagen.
– Det handlar om för få operatörer och för många ärenden, men det är helt oacceptabelt, säger Stefan Sundling, biträdande chef på Länskommunikationscentralen till SR Jönköping.
I tillbudsrapporten beskrivs att arbetssituationen på polisens länskommunikationscentral LKC är ansträngd. Det gör att man stundtals kan ha svårt att besvara anrop från patrullerna runt om i länet.
Patrullen som nu gjort den aktuella anmälan ansåg att situationen var så svår i helgen att man såg sig tvungen att anmäla om arbetsmiljöbrott.
Ingen kom till skada eller blev på annat sätt drabbade av väntetiden, rapporterar SR Jönköping vidare.