Polisen skärper kontrollen av bältesanvändning 12-18 september i hela landet.
Under veckan kommer extra många poliskontroller att göras i mindre tätorter och på platser där det görs många korta resor.
Samtidigt genomför NTF lokala informationsinsatser i hela landet, som följs av årets bältesmätningar i samtliga kommuner. I tätort, vid låga farter och korta sträckor är bältesanvändningen lägst.
– Utan bälte på klarar du i bästa fall en krock i ungefär sju kilometer i timmen, förutsatt att du är beredd på kollisionen och är tillräckligt stark för att kunna hålla i dig. Redan vid hastigheter under 50 kilometer i timmen slår du med stor kraft i ratten, vindrutan eller andra delar av bilen om du inte har bilbälte. Detta gäller även för baksätespassagerare, säger poliskommissarie Bengt Svensson, Rikspolisstyrelsen.
Krockkuddar och bilbälte ger tillsammans ett bra skydd men man måste alltid använda bilbältet för att krockkudden ska få rätt säkerhetseffekt.
Yrkesfordon under 3,5 ton har enligt studier från VTI lägre bältesanvändning än övrig personbilstrafik. Den senaste mätningen visade att en av fem struntade i bältet.
– När NTF nyligen gjorde en mätning av över 1000 lätta yrkesfordon på 12 olika orter så struntade var fjärde förare i bältet. Trots att risken att dödas eller skadas vid en kollision halveras med bälte, så väljer många med bilen som arbetsplats att sitta obältade. Därför måste vi arbeta vidare med att stärka den allmänna riskmedvetenheten även vid låga hastigheter, säger Jan Sandberg, VD, NTF.