Skolinspektionen har granskat no-undervisningen vid Tånnö skola i Värnamo kommun och konstaterar att det är en bra verksamhet men det finns vissa brister.
Skolinspektionen vill nu se förbättringar och kräver att kommunen redovisar vilka åtgärder som ska genomföras med anledning av granskningen.
Granskningen av no-undervisningen i årskurserna 2–3 vid Tånnö skola har visat att det bedrivs en välfungerande och bra undervisning inom detta område. Undervisningen täcker alla områden som anges i kursplanernas centrala innehåll och eleverna får möta naturvetenskapliga metoder och arbetssätt.
På lektionerna utför man strukturerade och kontrollerade experiment som ger eleverna träning i att göra systematiska undersökningar. Lärarna tar tillvara elevernas intressen och erfarenheter i undervisningen och låter eleverna få möta och kommunicera det språket i tal och text.
Eleverna ges också goda möjligheter att förstå det naturvetenskapliga innehållet i undervisningen.
Det övergripande och systematiska kvalitetsarbetet med planering, uppföljning och utvärdering av undervisningen i no-ämnena behöver emellertid utvecklas så att alla elever ges möjligheter att nå så långt som möjligt. Även bedömningen av elevernas kunskapsutveckling behöver utvecklas så att bedömningen på ett tydligare sätt görs enligt kunskapskraven i kursplanerna. Eleverna behöver dessutom i högre grad informeras om vilka kunskapskrav de ska uppnå.
Kommunen ska senast den 2 augusti 2012 till Skolinspektionen redovisa vilka åtgärder som vidtagits eller planerats utifrån de utvecklingsområden som myndigheten identifierat. Om åtgärder ännu inte vidtagits men planerats, ska tidsplan anges och vem som ansvarar för att genomföra åtgärderna.
Tånnö. Arkivbild