Skolinspektionen har granskat Finnvedens gymnasieskola i Värnamo kommun och konstaterar att det finns vissa brister.
Skolinspektionen vill nu se förbättringar och kräver att kommunen redovisar vilka åtgärder som ska genomföras med anledning av granskningen.
Det handlar om en kvalitetsgranskning av religionskunskap A.
Sammantaget konstateras dock att undervisningen är mycket bra i detta ämne men att det behövs vissa förbättringar.
Skolinspektionen noterar bland annat följande:
Finnvedens gymnasieskola genomför kursen religionskunskap A på ett väl genomtänkt sätt så att ämnets syfte uppfylls. Eleverna ges en undervisning som omfattar de tre områden som finns i kursplanen, religion, livsåskådning och etik, och behandlar dessutom samtliga områden så att eleverna utvecklar kunskaper samt ges möjlighet till analys och reflektion.
Det är flera religionslärare vid skolan som samtliga har utbildning både inom ämnet och för gymnasieskolan. Lärarna har ett väl utvecklat samarbete vilket bidrar till undervisningens höga kvalitet. Granskningen har gett exempel på genomtänkta kursstarter där en grund för ett reellt elevinflytande läggs. Vidare har det också i granskningen framkommit exempel på god lärarledd, strukturerad undervisning som innehåller elevaktiva arbetssätt. Granskningen har också visat exempel på huranvändningen av IT-verktyg bidrar till gynna elevernas motivation och kunskapsutveckling.
Vid Finnvedens gymnasieskola är det dock omkring 10 procent av eleverna som inte når minst betyget Godkänt på kursen religionskunskap A. Männen lyckas heller inte i samma utsträckning som kvinnorna nå det högsta betyget. Då få män deltog i granskning är det svårt att dra långtgående slutsatser utifrån granskningsmaterialet, men Skolinspektionen kunde ändå finna att kvinnorna i högre utsträckning än männen anser att lärarna efterfrågar deras intresse för ämnet.
Granskningen visade också att det är oklart i vilken utsträckning elever som behöver det kan få del av specialpedagogisk kompetens inom ramen för kursen. Skolan behöver identifiera vilka faktorer som är relevanta att utveckla för att förbättra elevernas måluppfyllelse ytterligare.
Undervisningen är saklig och allsidig och väjer inte för att ta upp de områden som ger eleverna möjlighet att utveckla sin egenart, men för att ytterligare förbättra lärarnas möjlighet att hantera situationer där elever kan uppleva sig kränkta vid diskussioner kan skolan behöva utveckla sitt förebyggande arbete så att alla lärare ges denna kompetens.
Skolan behöver utveckla undervisningen och arbetet med stöd så att alla elever ges den ledning och stimulans de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål (3 kap. 3 § skollagen).
Huvudmannen ska senast den 14 april 2012 redovisa till Skolinspektionen vilka åtgärder som vidtagits eller planerats utifrån de utvecklingsområden som myndigheten identifierat. Om åtgärder ännu inte vidtagits men planerats, ska gärna tidplan anges och vem som ansvarar för att genomföra åtgärderna.
Arkivbild