Vandalorum i Värnamo presenterar i mars The Murder of Crows av de kanadensiska konstnärerna Janet Cardiff och George Bures Miller.
De är internationellt erkända för sin konsekventa utforskning av hur ljud påverkar vår upplevelse av omvärlden.
The Murder of Crows (Kråkflocken, 2008) är Cardiffs och Bures Millers mest omfattande ljud- och multimedia-installation hittills. På Vandalorum kommer verket att fylla Lada 1, en 450 kvadratmeter stor utställningshall med tio meter i takhöjd. The Murder of Crows har tidigare presenterats på bland annat Sydneybiennalen, Hamburger Bahnhof i Berlin och Park Avenue Armory i New York.
Cardiff och Bures Miller erbjuder konst som inte främst är en visuell utan en multisensorisk upplevelse där ljudet formar utställningsrummet. The Murder of Crows är en avancerad 98-kanals ljudinstallation som fortsätter konstnärernas utforskning av ljudets skulpturala kvaliteter, allt genomfört utan att hylla de tekniska lösningarna.
The Murder of Crows är både ett intimt och symfoniskt verk om förmågan att bearbeta trauma genom drömmar. Verket väver samman majestätisk körsång, målande beskrivningar och fragmentariska drömsekvenser som omfamnar ämnen som kärlek, glömska, rädsla och revolt. Verket – inspirerat av Goyas etsning När förnuftet sover skapas monster ur serien Los Caprichos (cirkaa 1799) – relaterar till den starka närvaro krig och tortyr har fått i populärkultur och massmedia sedan attackerna mot World Trade Center i New York år 2001.
Janet Cardiff och George Bures Miller är verksamma i Grindrod i British Columbia i Kanada och i Berlin i Tyskland. De har, var för sig eller tillsammans, ställt ut världen över, på exempelvis Documenta 13, Kassel; MoMA, New York; MOCA, Los Angeles; SFMoMA, San Francisco; Mori Art Museum, Tokyo; MACBA, Barcelona; Wanås Konst, Knislinge; och Louisiana Museum of Modern Art, Humlebaek. Konstnärerna representerade Kanada vid Venedigbiennalen 2001 och tilldelades La Biennale di Venezia Special Prize.
The Murder of Crows är producerad av Thyssen-Bornemisza Art Contemporary för Sydneybiennalen 2008.
Utställningen visas på Vandalorum 9 mars – 2 juni 2013 och är sammanställd av museichef Elna Svenle.