Första halvåret i år har varit positiv för handeln i Värnamo. Det visar preliminära uppgifter som presenters av Anders Wallin, centrumledare för Värnamo City.
– Hela 86 % av handlarna I Värnamo City är nöjda med sin butiks utveckling under juni månad och många butiker visar på mycket bra försäljningssiffror, säger Anders Wallin.
Ungefär 75 procent av handlarna i Värnamo City har rapporterat sina uppgifter och Anders säger att det ger en klar bild över handeln i hela Värnamo.
Efter en tuff period för många handlare under april och maj vände det uppåt under juni månad. Den tuffa våren för bland annat skor och kläder förklaras till stor del av det nyckfulla vädret. Maj månad var exempelvis den kallaste och regnigaste på flera år. I år drabbades dessutom majförsäljningen till viss del av en kalendereffekt där första maj under 2014 gav två säljfrämjande dagar, en klämdag och en lördag. I år följdes första maj endast av en lördag. Detsamma gäller Kristi Himmelsfärd som detta år inföll före löning jämfört med förra året då den kom strax efter.
Den totala försäljningsutvecklingen för detaljhandeln i Sverige var under perioden januari-maj 2015 +4,5 %. Den starkaste tillväxten hos finns hos möbelhandeln som ökar +9,7 %, Apotek +8,2 % och Elektronik +7,2 %. Tuffast har skohandeln som backar med -7,9 % och Heminredning med +2,3 %.
Detaljhandeln delas upp på två segment: Dagligvaruhandel som visar på en +3,1 % uppgång och sällanköpshandel som visar på en +5,7 % uppgång. Handelns utredningsinstitut, HUI, skriver upp prognosen för helåret 2015 och räknar med att detaljhandeln växer med 4,0 %.
– Värnamo City är till 95 % sällanköp och hade ett plus på cirka 5 % jämfört mot första halvåret 2014, berättar Anders Wallin.
Värnamo City har, trots en mycket tuff konkurrens från närliggande köpcentrum och e-handel, klarat första halvåret av 2015 bra. Förklaringen till detta beror dels på aktiv marknadsföring i hela Gnosjöregionen, men även i Sävsjö och Ljungby.
– Handlarna i Värnamo är duktiga på att lyfta fram sin egen kompetens och utbud för att skapa rätt erbjudande för besökare och kunder. Detta är också en förutsättning för att kunderna även i framtiden ska välja Värnamo som sin självklara mötes- och handelsplats. Hela 65 % av tillfrågade handlare i Värnamo City tror på en positiv avslutning med tillväxt över förväntan under 2015. 15 % tror på en försäljningsutveckling som ligger som förväntat och 20 % tror att avslutningen av året kommer innebära tuffa tider med eventuella besparingar som följd.
Anders Wallin, centrumledare i Värnamo.