Sala Heby Energi med Nossebro Energi på andra plats samt Värnamo Energi och Mälarenergi på delad tredjeplats toppar Naturskyddsföreningens nya ranking av elbolag.
Genom en enkät har föreningen undersökt vilka elbolag som bäst hjälper kunderna att spara el och att välja el från förnybara källor.
– Det är hög tid att kunderna börjar inse värdet av energieffektiviseringstjänster, både för den egna plånboken och för miljön. Den svenska elhandelns konkurrens har varit helt fokuserad på pris. Vi vill med denna undersökning göra det lättare för hushållen att välja elbolag som hjälper till att minska på elanänvändningen, samtidigt som vi hoppas att de andra elbolagen skall utmanas av de företagen som ligger i topp på vår lista. Få konsumenter har dock uppmärksammat den stora skillnaden som finns i bolagens tjänster för energieffektivisering och minskad klimatpåverkan. Att slippa alla fasta elkostnader¨och bara betala röligt elpris kan till exempel vara är ett viktigt skäl för att byta elbolag, uppger Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson.
Han fortsätter:
– En rad nättjänster och omfattande marknadsföring gör kunder medvetna om att de kan spara stora pengar genom att välja ”rätt” elleverantör. Få konsumenter har dock uppmärksammat den stora skillnaden som finns i bolagens tjänster för energieffektivisering och minskad klimatpåverkan.
Med tanke på de små prisskillnader som idag råder på marknaden borde bolagens möjlighet att hjälpa kunden med att minska energianvändningen vara minst lika ekonomiskt intressant som att välja det elbolag som för tillfället erbjuder lägst pris per kWh.
Naturskyddsföreningen presenterande förra året Klimatindex 2010 som var en mätning av vilka kommuner som var bäst på klimatarbete och som kunde inspirera andra och tjäna som förebilder. Nu har föreningen gått vidare till energibolag för att hitta goda exempel och föregångare.
Rapporten ”Energismartindex 2011, Elbolag” bygger på en enkät till elhandelsbolagen och redovisar vilka bolag som är bra på att hjälpa kunderna att spara energi genom olika effektiviseringslösningar, till exempel genom att göra konsumtionen mer synbar och rådgivning. Den visar också vilka möjligheter kunderna har att styra elproduktionen mot mer förnybar energi och att själv koppla in egen förnybar produktion som solceller och vindkraftverk. Enkätsvaren gav Sala Heby Energi mest poäng, 25 av 30 möjliga. Nossebro Energi kom på andra plats med 23 poäng, Värnamo Energi och Mälarenergi delar tredjeplatsen med 18 poäng, tätt följda av Björklinge Energi, Boo Energi och EON med 17.
Undersökningen visar att skillnaderna mellan vilka tjänster som erbjuds är mycket stora. 69 procent av de tillfrågade bolagen svarade på enkäten och skillnaderna i poäng är mycket stor, från 25 poäng för vinnaren och ner till bolag med noll poäng.
Enkäten tar också upp kundernas möjlighet att producera egen småskalig el. Även här finns stora skillnader mellan bolagen. Vissa köper tillbaka el från kunder som har egen produktion och somliga erbjuder nettodebitering, vilket ökar möjligheten att få lönsamhet i egen produktion. Många vill idag producera sin egen el, men har svårt att hitta bolag som kan ta emot den mot skäligt pris.
– Nettodebitering för småskaliga elproducenter är ett viktigt steg för att få fart på marknaden och få in mer förnybar el i systemet. Vi har sett ett stort intresse från både kunder och bolag och hoppas att denna typ av avtal snart ska vara en självklar tjänst för elkunderna, säger Anna Wolf, sakkunnig, energifrågor, Naturskyddsföreningen.
• Hela enkäten finns här. (pdf)