På fredagsmorgonen lämnade tävlingskaravanen i Midnattssolsrallyt Trollhättan för att under dagen avverka sju specialsträckor upp genom Dalsland till det avslutande specialprovet på Färjestadstravet i Karlstad.
Där passerade de tävlande dessutom Sveriges sydligaste fjällvärld och Kroppefjäll med sin högsta topp på 240 meter över havet.
I ledningen vid dagens början låg Kenneth Bäcklund från Vara, som nästan kan kalla gårdagens sista sträcka för sin hemmasträcka.
Torsdagens regn hade upphört och solen återkom, men det gjorde knappast någon skillnad, för rallyt drog mycket publik oavsett om det var regn eller sol.
Fredagens grussträckor var av hög kvalitet och mycket snabba. Värmen krävde sina offer så en och annan bil visade tecken på att tröttna.
Stig Blomqvist kastade in handduken efter SS10 med diverse slangproblem på den nybyggda Audi Quattron. Bilen drogs med flera problem men turboslangarna var de största.
Även en annan av storfavoriterna tvingades bryta på fredagsmorgonen. Det var Björn Waldegård vars bil fick insprutningsproblem. Hans Ford Escort 1800 RS gick inte rent så det var slutkört. Redan första dagen hade han problem med växellådan, så det var inte hans år i år heller.
Ytterligare en av de snabbaste förarna fick lämna in, och det var Huddinges Leif Asterhag som tog i för mycket i en kurva med sin Toyota Celica, slog i en sten och krökte bakaxeln.
Skådespelaren Mikael Persbrandt var en annan som ficka kasta in handduken under fredagseftermiddagen. Vid målet på SS11 hade hans Porsche tappat flera växlar i lådan och han kom inte längre än till nästa service.
Bäcklund utan problem
Vissa andra hade dock inga problem alls under fredagen. När sträckorna i Dalsland var avklarade ledde Kenneth Bäcklund med före P-O Davidsson från Kinds MK i en Volvo.
Kenneth körde helt utan problem för han hade redan klarat av detta innan start. Han fick nämligen backa sin bil ut ur parc fermé eftersom backväxeln hade låst sig. Tid fanns på servicen att byta växellåda så sedan fungerade allt resten av dagen.
Finskt i regularityklassen
I regularityklassen är fighten stenhård. Där är det endast tiondels sekunder mellan toppekipagen. Leder gör finländaren Penti-Juhani Hintika/Kari Kuosmanen i en VW 1303 S. Efter sträcka tretton låg han tre prickar före Stefan Helin/Hans Sylvan i en Saab 99 EMS. Tio prick är en sekund, så det skiljer tre tiondelar mellan de två ekipagen.
I morgon lördag fortsätter rallyt med de sista sex sträckorna. Vid femtontiden når ekipagen slutmålet i Västerås där den avslutande sträckan körs mitt i centrala staden och målrampen står på Fiskartorget framför Stadshuset.
Preliminär ställning för de främsta vid övernattningen i Karlstad efter andra etappen och tretton sträckor:
Historiskt rally:
1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Ford Escort RS 1800,1.03.20,2 min, 2) P-O Davidsson, Kinds MK, Volvo 242, 1.04.37,5, 3) Tony Jansson, Almunge MK, Ford Escort RS 2000, 1.05.09,1, 4), Staffan Bergdahl, Teknis MC, Ford Escort RS 1800, 1.05.18,4, 5) Claes Mohlin, SMK Dala Falun, Porsche 911 Carrera RS, 1.05.19,8, 6) Roland Karlsson, BMK Uddevalla, Vauxhall Chevette, HSR,1.05.53,5, 7) Bosse Sundin, Dals MK, Volvo 242,1.06.23,3.
Regularity:
1) Penti-Juhani Hintikka/Kari Kuosmanen, VW 1303 S, 312 prick 2) Stefan Helin/Hans Sylvan, Tibro MK, Saab 99 EMS,315 p, 3) Åsmund Kleve/Jan Egil Jensen, Volvo PV 544,347 p.
Kenneth Bäcklund från Vara i sin Ford Escort RS 1800 i ledningen efter dag två av Midnattssolsrallyt. Bild: fotogubben.se