Det som skiljer Sydsvenska Rallycupen från andra serier och mästerskap är att både de som vinner grundserien och de som vinner slutspelet belönas rikligt.
Utöver 147.000 kronor från grundserien skulle nu ytterligare 120.000 kronor fördelas. Slutspelet, finalen, kördes på lördagen den 27 oktober på två fantastiska, småländska specialsträckor. Två varv på banan gjorde att 35 utslagsgivande kilometer skiljde förarna åt och värdiga vinnare kunde utses i de fyra klasserna. I alla klasser slogs man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.
Sammanlagt har mer än 350 olika förare kommit i mål i årets tävlingar och 67 av dem gjorde nu upp om titeln Mästare i Sydsvenska Rallycupen.
I klassen för Grupp E bilar hade Stefan Ottosson, Vetlanda tillsammans med kartläsaren Sofie Adolfsson vunnit alla deltävlingar och var denna dag helt ohotade. Närmast kom Johan och Henrik Edqvist från Hörby. Erik Bergman, Skillingaryd började försiktigt men kunde spurta sig från femte till tredje plats från servicen efter två sträckor till slutmålet.
Sekundstrid, eller till och med tiondelsstrid, blev det i Volvo Original. Årets suverän Håkan Ståhl, Skillingaryd ledde inför sista sträckan med 0,1 sekunder men fick ge sig på den sista med 0,3 sekunder för Per-Ola Thörnberg, Vetlanda.
– Helt klart en besvikelse, man startar ju för att vinna, säger en dämpad Håkan, efter tävlingen.
– Men jag har också haft stolpe in några gånger under året, så med DM seger i Småland och en andra plats i SSRC får jag ändå vara nöjd, säger han.
Tredjeplatsen i klassen tog Peder Johansson, Team Treske.
Stoffe Nilsson eller Patrik Johansson var nog stalltipset i 4WD men segraren från årets sista SM-tävling Anders Jonasson, Växjö ville annorlunda och förpassade de tidigare årens suverän Stoffe och Patrick till andra respektive tredje plats.
– Vilken härlig känsla att stå vid målet på SS 4 och konstatera att formen hållit i sig och att segern blev min med 0,7 sekunder, säger en överlycklig Anders.
Den största klassen och det riktiga getingboet med minst tiotalet möjliga segrare var klassen för trimmade tvåhjulsdrivna. Snabbast på första sträckan var Johan Axelsson, Nässjö men föll successivt tillbaka när de övriga fick upp farten och fick senare utgå med tekniskt fel. Ledningen togs över av Daniel Halldén, Skillingaryd på SS 2 och han släppte sen inte den utan gick i mål 9,7 sekunder före Mattis Olsson, Gullabo med Morgan Eriksson, också Gullabo, ytterligare 1,7 sekunder bakom.
Cupledningen ser nu fram mot 2013 och kommer inom kort att presentera tävlingskalendern och andra nyheter när cupen nu går in på sin femte säsong.
Bland annat skall försöket med digital rekognosering utvärderas. Reaktionerna från förarna och kartläsarna var blandade men alla var överens om att det är värt att prova i större skala.
Stor glädje bland pristagarna i klassen 2WD. Foto: Privat. OBS! Bilden är klickbar