Det är Spa som gäller för formel-3-föraren Felix Rosenqvist från Värnamo.
Spa-Francorchamps, belägen högt upp i de belgiska Ardennerna, är en av de mest älskade racerbanorna på planeten – och platsen för säsongens sjätte deltävling i FIA European Formula 3 Championship.
För Felix Rosenqvist markerar helgens tävlingar den första bekantskapen med den berömda anläggningen i en Formel 3-bil, och med 29 förare från såväl det brittiska som europeiska mästerskapet på startlinjen – och en inramning av rang från det klassiska 24-timmarsloppet som avgjorts sedan 1924 – är manegen krattad för ett hett efterlängtat evenemang på en av världens absolut mest utmanande banor.
Felix inför helgen:
– Spa är en av de banor jag har sett fram emot allra mest den här säsongen. Jag har bara kört där en gång tidigare – i Formel Renault 2008 – och att få chansen att komma dit i en Formel 3-bil är något jag längtat efter länge. Det är en helt fantastisk bana med några av de bästa kurvkombinationerna i världen; Blanchimont, Pouhon, Fagnes… och naturligtvis Eau Rouge, som tas på full gas på högsta växeln i en F3-bil. Vädret kommer att spela en avgörande roll i helgen, och jag har inget emot om det regnar; vi har varit snabba i sådana förhållanden tidigare. Vi måste dock komma ihåg att vi kör på andra däck än vanligt och att vi har väldigt lite data att gå på jämfört med resten av fältet, som har tävlat i Formel 3 på Spa flera gånger tidigare – så det gäller att jobba metodiskt för att hitta rätt i inställningarna direkt från start.
Tidsschema
Torsdag 26 juli
Träning 1: 11.25-11.55
Träning 2: 15.00-15.30
Kvalificering: 17.30-18.00
Fredag 27 juli
Race 1: 11.15-11.45
Race 2: 16.30-17.10
Lördag 28 juli
Race 3: 11.55-12.15
Helgens tävlingar räknas endast till FIA European Formula 3 Championship (F3-EM). Formula 3 Euro Series tävlar inte på Spa, där EM istället får sällskap av det brittiska mästerskapet i ett 29 bilar starkt startfält som inkluderar samtliga förare från båda serierna. Eftersom att tävlingarna på Spa-Francorchamps också arrangeras av det brittiska mästerskapet är det deras reglemente som gäller under helgen, vilket medför ett delvis annorlunda upplägg än det som används i normala fall.
En viktig faktor vid helgens tävlingar är att EM-förarna kommer att tvingas köra på däck från Cooper Tires istället för Hankook. Detta beror på att tävlingen på Spa-Francorchamps alltså också ingår i och arrangeras av det brittiska mästerskapet, där Cooper Tires är officiell däcksleverantör. De förare som slåss om EM-poäng tvingas därför av logistiska och reglementsmässiga skäl anpassa sig till andra däck än de i vanliga fall är vana vid. Rent sportsligt förväntas detta resultera i en fördel för de ordinarie brittiska förarna.
Notera att tävlingshelgen den här gången sträcker sig mellan torsdag-lördag på grund av det 24-timmarslopp som körs på banan under lördag-söndag.
Mer om Spa
Spa, för att använda ett alltför frikostigt använt uttryck, är historisk motormark. Tillsammans med italienska Monza är Spa-Francorchamps den bana i Europa som varit i bruk allra längst, med 90 år att blicka tillbaka på sedan den första tävlingen ägde rum 1922.
I dag är den kuperade berg- och dalbanan mest känd för sitt arrangörskap av Belgiens Grand Prix i Formel 1, och med kurvor som Eau Rouge, Rivage, Blanchimont och La Source är det inte konstigt att Spa-Francorchamps bortom allt tvivel etablerat sig som en sann favorit bland såväl förare som fans.
Spa-Francorchamps är i grund och botten en oerhört snabb bana. Ingen annanstans under F3-säsongen spenderar förarna en lika stor del av varvet på full gas, vilket öppnar upp för tät racing och gör möjligheterna för omkörningar bättre än på många andra banor.
Majoriteten av kurvorna tas i mycket hög fart – ofta över 200 km/h – men området runt start- och målrakan domineras av den långsamma Bus Stop-chikanen och hårnålen La Source, där en bra utgång är av yttersta vikt inför klättringen uppför hårresande Eau Rouge och den efterföljande Kemmel-rakan.